HAMMERFALL - "(r)Evolution"

2014, Nuclear Blast Records/Wizard

На фестивала "Wacken Open Air" през 2012-а HammerFall обявиха, че си вземат двегодишна почивка от всякакви занимания с музика. Съдейки по последния им албум тогава, определено имаха нужда от това. През годините групата, възприела идеи от почти всички хеви и пауър метъл величия, беше изградила свой собствен, силно разпознаваем стил. HammerFall постепенно се бяха превърнали в едно от големите имена на метъл сцената, но с "Infected" загърбиха почти всичко, което ги правеше групата, която са. Ако не беше уникалният глас на Joacim Cans, албумът от 2011-а, макар и добър сам по себе си, по нищо нямаше да прилича на творба на HammerFall. В лирическо, музикално и дори визуално отношение беше напълно различен от дотогавашното творчество на групата, и това не беше съвсем за добро.

   Почивката свърши. По време на участието си на "Wacken Open Air" тази година HammerFall обявиха, че никога вече няма да направят подобно прекъсване. Може би няма и да им е необходимо. С "(r)Evolution" показват, че отново са открили себе си. Албумът е много по-близо до ранното творчество на групата, отколкото до последните й две издания. Липсва единствено песен с "hammer" в заглавието - това е едва третият албум на HammerFall с такава липса. Хектор, рицарят, който украсяваше обложките им до 2009-а, обаче отново е тук. Този път дори има песен, посветена на него - изпълнената с автоцитати в стила на Manowar "Hector's Hymn", с която албумът започва и към която беше заснет видеоклип. Автоцитатите продължават и две песни по-късно с "Bushido", където препратките към "The Way of the Warrior" в мелодията и текста няма как да се сбъркат. Редно е да бъдат споменати и реминисценциите с други произведения на изкуството. Заглавието на албума е повлияно от "Planet of the Apes: (r)Evolution" - шведското заглавие на филма "Възходът на планетата на маймуните". "Winter Is Coming" пък е посветена на "Песен за огън и лед" на Джордж Р. Р. Мартин. Едва ли е изненадващо, че точно тази фентъзи поредица намери мястото си в творчеството на HammerFall, предвид факта, че отвреме-навреме Oscar Dronjak, китаристът и основател на групата, излиза на сцената с тениска на сериала "Игра на тронове".

   В музикално отношение албумът не поднася много изненади. Както вече стана ясно, "(r)Evolution" е доста близък до ранните творби на HammerFall, и като такъв е скоростен, надъхващ метъл, изсвирен на изключително високо ниво. Китаристите си вършат работата страхотно, рифовете влизат лесно под кожата на слушателя, а солата на Pontus Norgren биха изпълнили и Yngwie Malmsteen с гордост. Fredrik Larsson и Anders Johansson, съответно на баса и барабаните, също са на очакваното ниво. Темпото е преобладаващо високо, а песни като "Wildfire" или бонуса "Demonized" са сред най-бързите, които групата изобщо е писала. Има една наистина бавна песен - мрачната "Winter Is Coming", където вокалното изпълнение е просто убийствено. Предвид нежния глас на Joacim Cans, последното, с което доста метъл фенове свързват музиката на HammerFall, е агресията, но все пак някои песни звучат изненадващо тежко - такава е, например, "Ex Inferis" с газещия като танк риф и смазващия като чук припев, както и "Evil Incarnate". Разбира се, тук са и среднотемповите химни, писани сякаш специално за живи изпълнения - в това отношение особено силно впечатление прави "Tainted Metal". Трябва да се отбележи и че в "(r)Evolution" за първи път в творчеството на групата се появява дуетна песен - ниските вокали в "We Won't Back Down" са поверени на James Michael от Sixx: A. M.

   В крайна сметка, албумът е точно това, което почитателите на HammerFall биха могли да искат от него. Не просто е добър пауър метъл, но и ще се нареди достойно между вече превърналите се в класически за жанра ранни творби на групата. Почивката свърши. И за HammerFall, и за феновете им.


11111111xo

Tigermaster




 Други ревюта на HAMMERFALL