Jens Johansson (STRATOVARIUS): "Трябват много усилия да изградиш постоянна фенбаза и три пъти повече - да я задържиш"

15 окт 2018, 08:16 ч. 2238 / 1 0
пред./следв.

   Остават точно две седмици до очаквания с голям интерес съвместен концерт на финландската прима Tarja Turunen и сънародниците ѝ STRATOVARIUS в София. Турнето под надслов "A Nordic Symphony '18" ще акостира в столицата ни на 29 октомври. Мястото е зала "Универсиада", билетите са в продажба в мрежата на "Eventim" (поръчай онлайн).

   По повод предстоящото шоу WeRock.bg се свърза с клавириста на STRATOVARIUS Jens Johansson, работил още с Yngwie Malmsteen, DIO и RAINBOW. Какво каза той за групата, концерта и музикалната индустрия ще разберете от интервюто по-долу.

 

 

Привет, Jens. Радвам се, че имаме възможността да се чуем!
Удоволствието е изцяло мое. Обаждаш се от България, нали?

Точно така. Да започваме?
Когато кажеш!

Съвсем скоро съвместното турне на Stratovarius и Tarja ще премине и през България...
Нямам търпение вече, ха-ха! Докато Tarja ви посещава всяка година, ние за последно идвахме през 2011 г., ако не ме лъже паметта. Измина доста време от тогава.

Можеш да бъдеш сигурен, че съвместният ви спектакъл ще бъде посрещнат подобаващо.
Убеден съм в това. Всеки един от нас ще представи себе си в най-добрата си светлина. Изпълненията ни няма да включват нещо нечувано и невиждано досега. В началото обсъждахме, че може да направим няколко песни заедно, но това едва ли ще се случи.

Какво ще вземеш за себе си от съвместната ви работа с Tarja Turunen?
В интерес на истината, нямам ясна представа за това, тъй като това ще бъдат първите ни концерти с нея. За щастие обаче, неведнъж съм имал удоволствието да си говоря с нея и сам да се убедя колко готин и спокоен човек е. От музикантите, които свирят в STRATOVARIUS, Timo е този, който неведнъж е работил с Tarja в миналото по различни проекти.

Кое е уникалното нещо, което виждаш в метъл обществото на 21-ви век, на което няма как да попаднеш в друг социален кръг?
Метъл феновете винаги са били лоялни спрямо музикантите, които харесват. Нашето общество е доста по-единно спрямо, да речем, рап или поп феновете. Ние сме сплотени до такава степен, че понякога имам чувството, че ние сме едно огромно глобално племе, ха-ха. Нещата, които можеш да видиш на места като "Wacken Open Air", ги няма в другите социални кръгове, няма ги никъде другаде по света.

Впечатляващо е, че се занимаваш с музика повече от 30 години. Какво ти помага да продължаваш да се развиваш, независимо от изминалото време?
Доста неща се промениха с навлизането на по-модерната технология. Записването и издаването на албуми, турнетата и продукцията покрай тях, всичко... Въпреки всичките тези промени, някои от които за добро, а други за лошо, нашето общество остана вярно на себе си.

По какъв начин съвременната музикална индустрия предразполага музикантите към по-добро кариерно развитие?
Това е доста интересен въпрос, тъй като нещата много зависят от това дали си прохождаща група, или вече установила се такава. За вече утвърдените музиканти съвременната индустрия е страхотна, но за тези, които тепърва проправят своя път в този огромен свят, нещата са много по-трудни поради редица причини, които със сигурност са ти известни. Тук обаче идва и камъкът, който може да спъне всеки, независимо от статута му в този бизнес. Много малко хора осъзнават, че ние, музикантите, сме последни в една дълга верига от хора, които получават пари. Преди нас има промоутъри, мениджъри, работници и т.н., на които се плаща първо и чак след това на нас. Не бива да забравяме, че в наши дни музикалната индустрия се бори и с други "сектори" като гейминга, които преди време не бяха чак толкова популярни. Развлекателната индустрия се пръска по шевовете от всякакви неща, та да правиш бизнес си е не само борба за оцеляване, а борба и за това кой пръв ще грабне нечие внимание и ще го задържи възможно най-дълго. Това е повече от добре за тези, които "консумират", но за създаващите съдържание нещата стоят по съвсем различен начин.


jens johansson


Къде точно се намира "златната среда", в която едновременно успяваш да задоволиш и креативната си страна, и писането на песни, които ще се харесат на слушателя?
Това винаги е било и ще продължава да бъде едно от най-сериозните предизвикателства за един музикант. Независимо колко си голям, до известна степен би било хубаво да се съобразиш с желанията на своята фенбаза, тъй като именно те са хората, които са ти помогнали да стигнеш там, където си в момента. Отнема адски много усилия да изградиш постоянна фенбаза и три пъти повече - да я задържиш. Отстрани изглежда лесно - събрали сме се, направили сме няколко албума, последвани от турнета, и хоп - вече сме известни, но нещата не стоят така. Всеки един от нас е започнал от дъното. Вземи за пример Ritchie Blackmore. Хората си мислят, че той цял живот е бил сред успелите музиканти, но това не е така. Той също е започнал с кофти гигове пред шепа хора. Иска ми се повече хора да осъзнаят, че зад любимите им песни стоят адски много години, прекарани в упражнения и жертване на важни за нас неща, за да успеем да се отдадем напълно на музиката, която правим.

Колко важно е за една новоизгряваща банда да знае как да създаде контакти с правилните хора в индустрията?
Добър въпрос! Моето лично мнение е, че това е много по-важно, отколкото изглежда, и за съжаление, не всеки го осъзнава. Може да си страхотен музикант, да си сред най-добрите композитори, но ако не знаеш как да превърнеш изкуството си в бизнес, с който да изкарваш прехраната си... Тук идва моментът, в който трябва да си намериш мениджър, букинг агент и т.н. Всеки един от нас се ражда с призвание, което гони през целия си съзнателен живот. Разбира се, започвайки кариерата си, всеки един от нас малко или много има възможността да се занимава с повече неща, но поради редица причини, това изчезва с времето. Аз съм роден да бъда музикант, друг има усет за бизнеса и т.н. Намирането на хора, с които да работиш, не свършва със стискането на ръцете. Точно тогава започва по-важният аспект от бизнес взаимоотношенията ви, а именно - тяхното поддържане, за да изградите доверие помежду си. Нямаш ли доверие на някого, то просто няма смисъл да продължаваш да работиш с него. Затова и двете страни трябва да поемат отговорността да допринесат своето към изграждането и утвърждаването на тези отношения.

В случай че човек пожелае хобито му да се превърне в занаят, то трябва да положи необходимите усилия, за да го направи.
Да, именно! Няма нищо лошо в това любителски да се занимаваш с нещо, което ти помага да израснеш или просто ти доставя удоволствие. Всеки един от нас е започнал оттам, но ако искаш да си изкарваш хляба с него, то трябва да предприемеш необходимите промени. Няма как да се отнасяш с това, с което се занимаваш, сякаш е просто хоби и да очакваш кариерни резултати.

През последните няколко години все повече музиканти прибягват към различни финансови източници. Например днес почти всеки е пуснал своя собствена марка алкохолна напитка. На какво смяташ, че се дължи това?
Хм... Интересен въпрос. Ще бъда честен с теб и ще ти кажа, че не съм се замислял по-задълбочено по този въпрос, та не съм сигурен дали ще успея да ти отговоря обективно. Музикалната индустрия непрестанно се разраства и променя и понякога е трудно да останеш в течение с всичко, което се случва.

Говорейки за изменящи се неща, колко още смяташ, че хартиените списания и телевизионните предавания ще успеят да останат релевантни?
Тук нещата са доста специфични и е почти невъзможно да се говори за тях на глобално ниво. Това, което искам да кажа, е, че оцеляването на тези неща е силно зависимо от територията, в която се "намират". В някои страни телевизионните формати започват да умират, но в други хората все още прекарват голяма част от времето си пред телевизора, което говори достатъчно ясно само за себе си. Същото важи и за хартиените списания. Друго, за което се сещам, са радиопредаванията, но там нещата стоят малко по-различно, защото те започват да "еволюират" в подкастове, които човек може да слуша онлайн по всяко време. В крайна сметка, каквото и да си говорим по тази тема, едно е факт - концертният пазар започва да набира все по-голяма важност, защото хората спряха да си купуват албуми.

Това непременно вдига стандарта, който една група трябва да поддържа по време на живите си изпълнения.
Точно така! Предвид факта, че все повече банди са принудени да потеглят на турнета по-често, това създава едно огромно разнообразие, предразполагащо развитието на конкурентна среда, в която, за да успееш, трябва да бъдеш най-добрият.

Последният ви студиен албум "Eternal" излезе през 2015 г. Какво можеш да ни споделиш за наследника му?
Все още не сме стигнали до момента, в който влизаме в студиото. Намираме се в етапа, в който все още създаваме песните. Надявам се, че ще успеем да започнем записи в началото на следващата година, но все още е твърде рано да потвърждавам подобни неща. Разбира се, с предстоящото турне сме оставили писането на песни на заден план, но след като приключим с текущите си ангажименти, ще се върнем към създаването на наследника на ”Eternal”. Пълни сме с идеи, но както вече споменах, сега сме доста заети, та нямаме достатъчно свободно време на разположение, за да ги реализираме.

Това беше всичко, Jens. Желая ти успешен старт на турнето с Tarja и до скоро!
Благодаря ти за проявения интерес и отделеното време. Ще се видим в София!

Автор: Eino
Снимки: Promo, Satyr

 



Коментари   (0)

Име или псевдоним:


Коментар (на кирилица):


▲ Горе

WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.

Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.

WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.

ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".