Космическа разходка с музиката на DEAD CAN DANCE в Античния театър в Пловдив

1 юли 2019, 10:53 ч. 1781 / 17 13
пред./следв.

   Горе-долу по същото време, по което на сцената до Гребната база в Пловдив се изявяваха групи като CHILDREN OF BODOM и GARBAGE, закривайки третата и последна вечер на тазгодишното издание на фестивала "Hills of Rock", в Античния театър австралийка и британец представиха едно магическо музикално преживяване на дошлите да ги гледат около 3500 човека. Да, точно така, 38 години след създаването си, DEAD CAN DANCE най-накрая дойдоха и в България, по покана на "EventEase", за да изсвирят част от брилянтната си музика на вероятно най-подходящата за точно този концерт сцена у нас. Разбира се, смесицата от дарк уейв, готик, арт рок, фолк, пост пънк и какво ли още не, не е за ухото на всеки, затова спокойно можем да кажем, че ангелогласната Lisa Gerrard и мултиинструменталистът Brendan Perry (който отпразнува 60-годишния си юбилей именно на сцената на Античния театър) тази вечер свириха и пяха пред публика съставена изцяло от истински ценители на качествената и некомерсиална музика. И го направиха точно така, както се очакваше от тях - концертът със сигурност се превърна в едно от най-стойностните музикални събития случвали се у нас.

   Всичко започна точно в 20:00 ч., когато на сцената се качи перкусионистът на DEAD CAN DANCE David Kuckhermann, който представи по впечатляващ начин няколко свои инструментални композиции. Миналата година той беше номиниран за наградата "Грами" в категория "Най-добър ню ейдж албум" за "Hiraeth", който записа заедно с Lisa Gerrard, а в края на изпълнението му към него се присъединиха и трима български музиканти, заедно с които представи и две наши фолклорни песни. 30-минутна пауза последва изпълнението на Kuckhermann, след която музикантите от DEAD CAN DANCE се подредиха на сцената и започнаха своя концерт с "Anywhere Out of the World" от далечната вече 1987 година. Почти четирите десетилетия чакане от страна на българската публика да види и чуе тази група на живо определено си заслужаваше, най-малкото защото имахме късмета да станем свидетели не просто на турне, в което се акцентира основно върху нов албум. Европейската обиколка на Lisa и Brendan, която е първа от 2013-а насам, носи наименованието "A Celebration Life & Works 1980-2019", което от своя страна подсказваше на родните меломани, че ще се насладят на една музикална ретроспекция, обхващаща цялата кариера на DEAD CAN DANCE. Всъщност можем условно да разделим концерта на две части. В първата, австралийско-британското дуо, подпомагано от шестима блестящи музиканти (два клавира, барабани, бас и два броя перкусии), наблегна предимно на композиции от началото на своята музикална кариера, част от които групата не бе изпълнявала на живо от дълги години. Тук Brendan Perry, който тази вечер свиреше главно на бузуки и електрическа китара, очарова публиката с дълбокия си, чист баритон, превърнал се с годините в една от запазените марки на DEAD CAN DANCE ("Labour of Love", "In Power We Entrust the Love Advocated", "Xavier"). Lisa Gerrard пък от своя страна доукрасяваше мелодиите с помощта на янчин (вид китайски цимбал), а прелестният и глас се извисяваше над Античния театър, носейки усещането за нещо, което не произлиза от тази планета, а от далечния и необятен космос ("Mesmerism", "Avatar", "Bylar").

   Във втората половина на концерта DEAD CAN DANCE представиха някои от най-известните си и обичани от феновете им композиции, както и две прекрасни кавър версии. Първата от тях - "Autumn Sun" на групата DELEYAMAN, беше и един от малкото моменти, в които Lisa и Brendan пяха заедно. Новият албум на групата "Dionysus", който излезе на музикалния пазар в края на миналата година, бе представен само от "Dance of the Bacchantes", а в един от върховите моменти на вечерта без никакви изненади се превърна "Yulunga (Spirit Dance)" - изумително изпълнение на Lisa Gerrard (а и на цялата група и най-вече на перкусионистите), създаващо представа у зрителите за нещо мистично, тайнствено и хипнотично. Brendan Perry не остана по-назад и отговори на това доста сериозно предизвикателство с два музикални шедьовъра - "Amnesia" и "Song to the Siren" (кавър по без време отишлия си от този свят Tim Buckley). Добрият звук (не че сме очаквали нещо друго от точно тази група и от точно това място) и тоталната липса на излишни приказки между песните също направиха добро впечатление. Lisa и Brendan оставиха единствено музиката да говори онова, което те имаха да кажат на публиката.

   За задължителните бисове, дошли след силните аплодисменти от страна на зрителите, които не искаха това пиршество на сетивата да приключва, DEAD CAN DANCE бяха подготвили цели четири композиции, а самият край на концерта дойде с поредното изключително изпълнение на Perry - "Severance" и, разбира се, с "Happy Birthday, dear Brendan!", изпята от над три хиляди фенове. Дали родната публика ще има някога възможността отново да види DEAD CAN DANCE наживо у нас? Предвид факта, че за около четири десетилетия ги видяхме едва един единствен път и то чак сега, би било прекалено оптимистично за българските почитатели на групата да си мислят, че подобно нещо ще им се случи отново. За сметка на това обаче, те ще пазят в себе си спомена за една вълшебна вечер, случила се в Античния театър на Пловдив. Вечер, в която музиката на DEAD CAN DANCE ги пренесе през векове, култури и епохи и благодарение на нея достигнаха до тайнствени места, до които само Lisa Gerrard и Brendan Perry могат да те отведат.

   Ето и пълен сетлист от концерта на DEAD CAN DANCE, състоял се на 30 юни, 2019 г., в Града на тепетата:

01. Аnywhere Out of the World
02. Mesmerism
03. Labour of Love
04. Avatar
05. In Power We Entrust the Love Advocated
06. Bylar
07. Xavier
08. The Wind That Shakes the Barley
09. Sanvean
10. Indoctrination (A Design for Living)
11. Yulunga (Spirit Dance)
12. The Carnival Is Over
13. The Host of Seraphim
14. Amnesia
15. Autumn Sun (DELEYAMAN cover)
16. Dance of the Bacchantes
Бис 1:
17. Song to the Siren (Tim Buckley cover)
18. Cantara
Бис 2:
19. The Promised Womb
20. Severancе


Текст: Ози
Снимки: Орлин Николов / rockthenight.eu

 



live&loud
Коментари   (13)

Име или псевдоним:


Коментар (на кирилица):


Kuzman 2.07.2019 13:30:13 отговори + 1 5
Там бях! За мен беше чест! Вълшебно извънземно преживяване. Перфектен студиен звук Чудесни Dead Can Dance! Благодаря за всичко! Вероятно няма да ги видим пак и за това съм щастлив да добавя тази перла в короната от бутикови концерти които съм посетил. Бях и на хилса в първата вечер - пълен кенеф, нищо общо. Но да не развалям хубавата статия и чудесните си впечатления с други теми. Добре, че концерта на Дед Кен Денс беше след този на Дистърбд на хилса, че да си оправя вкуса за музика, за звук, за изпълнение и да се наслаждавам на културно интелигентно мероприятие без да се налага да газя в кал и локви на опашка за бира в пластмасова кофичка. P.S. Сега и малко критика - без това не може, все пак сме българи. Дед Кен Денс не казаха нищо! Ама абсолютно нищо. Нито добър вечер, нито довиждане, нито се представиха дори. Нито Брендън и Лиза, нито останалите музиканти. Ако беше отишъл човек, който не знае на кого е концерта, нямаше и да научи. Не че имаше такива - концерта беше само за ценители, но все пак... Не знам, може би такава им е концепцията - музиката да говори вместо тях, ама човешкото общуване с публика изисква да кажеш едно "хелоу" поне. И имах лекото усещане, че се държат като супер звезди. Те са си такива, ама съм ходил на концерти и на по-големи супер звезди, които са контактували с публиката поне малко. Не е само до "хелоу" и "гуд бай" работата, ами охраната тичаше да спира хората, които искаха да поднасят цветя на Лиза, все едно ще я убиват. Пък и тя се държеше леко гнусливо и не гореше от желание да ги вземе. Малко елитарно поведение от тяхна страна, което не направи добро впечатление накрая. Внимателно ги наблюдавах и ги забелязах тия работи. Разбира се готов съм да им простя всичко, само за това че бяха тук, че ме направиха част от тяхната магия и си пожелавам един ден...някой ден...случайно да се отбият пак насам... Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Malloy 1.07.2019 20:18:29 отговори + 6 16
Тази група би била толкова прекрасна без овчегласната Лиза Джерард Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Бай Кире 2.07.2019 14:24:09 + 0 0
Негативна конотация ли долавям в "овчегласна"? Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

distortion 1.07.2019 13:42:16 отговори + 7 1
Happy birthday, Brian!

Направи ми вечерта, който и да беше.
Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

........ 1.07.2019 20:49:07 + 0 6
Влиза Стоичков в бар в Ню Йорк и вика на келнера:
- Ей ти!
И му донесли 8 чая.
Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Ощетен 1.07.2019 12:40:45 отговори + 8 4
Сега да видим как ще ми обясните анархията в секторите и защо хора от сектор А се бяха намърдали в сектор С? Кажете и Защо никой от охраната не откликна на оплакването ни??? Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Разбирач 1.07.2019 12:49:35 + 17 4
Просто е: така е било винаги в Античния театър. Няма механизъм, няма жива сила, която да накара всеки да си спазва сектора и реда. Съответно, много хора от евтините сектори отиват в скъпите.
Проблемът се решава мнаго лесно и не ми е ясно защо организаторите на концерти не го правят. Вместо да продаваш 3500 билета в пет ценови категории - да речем от 70 до 130 лева, продай всички билети на една цена - осреднено 100 лева. Примерно. Без места, без сектори и без редове. Така който отиде пръв - ще седи на най-хубавите места. Който отиде последен - ще е най-горе и няма да се оплаква, защото никой не го е прецакал. А промоутърът ще е взел същите пари.
Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Байви Върбан 1.07.2019 12:51:57 + 6 5
Ми ясна е работата - слаба организация - организатора не го е*е за феновете (е.г. 90% от нашенските организатори) и гледа да пребере парата - после който където иска да е седнал. Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Байви Върбан 1.07.2019 12:55:55 + 3 7
Но все пак трябва да се има предвид и че феновете на DCD са особено агресивни, големи и космати, и не зачитат правилата! Те по сърца са бунтари и гледат да чупят закона при всяка възможност - как иначе биха се вписали в музиката на DCD и посланията, които групата има?! Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Същата работа 1.07.2019 14:40:26 + 2 12
Същата работа беше и на предишния концерт на Лиса Джерард. Даже по едно време хора си влизаха безплатно. Пълна липса на организация. Затова този път с жена ми взехме единодушно решение да не ходим. Виждам, че сме били прави... Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Avatar 1.07.2019 14:52:23 + 15 1
Пич, ако знаеш какво сте изпуснали, ще се гръмнеш. Сериозно. И не го казвам с лошо Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Бай Кире 1.07.2019 15:09:53 + 6 1
Липса на първите седем. Какво търсят такива на DCD? Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Dreamer 1.07.2019 11:20:58 отговори + 28 2
Образно казано - още не мога да се върна обратно в тялото си... Това си беше мистична разходка в друго измерение. Искрени поздравления за автора на репортажа и извънземните му умения да пише след такива помитащи здравия разум събития. Браво :-) Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

▲ Горе

WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.

Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.

WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.

ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".