Едно "привидно безсмислено шизо-интервю" с Karl Groom от Threshold


 Аз съм кръг,
 който не е запознат със
 сексуалния живот
 на своите фенове,
 защото музиката е
 креативната страна на
 математиката.

 Едно привидно безсмислено
 шизо-интервю на
 Юлиян "Uriel" Илиев
 (Rosebourg, Korozy)
 с Karl Groom от Threshold

   За онези, които се интересуват от творчеството на Threshold, китаристът им Karl Groom няма нужда от представяне. А за онези, които не знаят много за него… е, и без друго този вид музика не е за широката аудитория, но ако прочетат неговите отговори, ще могат да се докоснат до личността на един от основателите и главна движеща сила на групата. Threshold са уникално явление и затова въпросите, които реших да задам на Karl, също не попадат в графата на типичното метъл-интервю. Хванах го в момент на усилена работа (сега Karl смесва новия албум на DrаgonForce), но той с удоволствие отговори на моите въпроси и подходи с типичното английско почти недоловимо чувство за хумор. Преди да започна, реших да проверя значението на думата Threshold в един английски тълковен речник:

   thresh•old
   1.the sill of a doorway.
   2.the entrance to a house or building.
   3.any place or point of entering or beginning: the threshold of a new career.
   4.Physiology. the point at which a stimulus is of sufficient intensity to begin to produce an effect: the threshold of consciousness; a low threshold of pain.

   И така…

   Uriel: Здравей, Karl. Радвам се да се чуем. Имам една торба с няколко екзистенциални въпроса, които граничат с прага на лудостта и отдавна не ми дават покой. Ето защо реших, че няма по-подходящ човек от теб, на който да ги задам.
   Karl Groom: Дано си наясно в какво се забъркваш…

   Ха-ха, ще поема този риск. Кажи ни, моля те, какво се случва с бандата напоследък. Неотдавна, китаристът в Nick Midson реши да напусне, а малко след това се разделихте и с дългогодишния си певец Mac. Какво се случи всъщност?
   С Nick се виждаме често, тъй като живее недалеч от нас. Той просто искаше да си отдъхне от всичките турнета, защото пътуването не му се струваше толкова вълнуващо, колкото на нас другите. Каза ми, че би искал да се завърне в групата след време, но съм решил да му дам свобода и той сам ще прецени кога да го направи - вратите за него са винаги отворени. Що се отнася до Mac, той не се появи за някои от участията ни в Словения и Германия миналото лято. Направихме всичко възможно да се свържем с него, но всеки път слушалката вдигаше само приятелката му. Не след дълго той чисто и просто ни изпрати един имейл, в който ни уведоми, че няма намерение да пее с нас на тези концерти и от тогава спря да ни вдига телефона. Според мен, той загуби вяра в музиката покрай всичките разправии със звукозаписните компании и прочее - но най-добре е да попиташ него самия. Отне ни само два дни да навием Damian (Willson - певец на Threshold за албумите от 1993 до 1999-а година - бел. авт.) да се присъедини отново към групата и да спаси положението и ето че от тогава той е постоянно с нас.

   А той смята ли да остава в бандата за постоянно или е само в ролята на гост-музикант?
   Засега не е показал и най-малкия признак, че иска да ни напуска, а и откакто той е с нас ние всички се разбираме толкова добре и в групата няма абсолютно никакво напрежение. Освен отличен вокалист, напоследък той се справя много добре и в ролята на фронтмен. Не сме обсъждали колко дълго ще работим с него, но не мислим за тези неща и просто се радваме на това, което правим заедно в момента.

   В този ред на мисли, кажи нещо повече за предстоящата ви студийна творба. Имате ли вече някакви готови идеи в чекмеджето?
   Никога не започвам работа по нов албум повече от три месеца преди датата за издаване. По този начин процесът по писането се оказва много напрегнат, но пък предпочитам новите ми песни да отразяват състоянието, в което се намирам в настоящето, а не някакви идеи и настроения, които са вече отшумели.

   Знам, че имаш свое собствено студио ("Thin Ice Studios"). Сам ли се научи да работиш като тонрежисьор, продуцент и да смесваш албуми?
   С някои от старите ми проекти имахме подписани договори с по-малки лейбъли и влагахме всичките пари, за да си купуваме нова апаратура и да се научим да записваме песните си сами. Веднага след първите албуми на Threshold, все повече хора започнаха да ме молят да продуцирам групите им. В момента продуцирам предимно метъл групи...

   А ти къде живееш в момента? Доколкото знам, всеки един от групата живее на различно място.
   Стийв, Йохане, Рич и аз живеем сравнително близко до Хийтроу, Западен Лондон. Деймиън живее в Уест Кънтри, а Пийт за момента се установил в Дерби.

   В какво, според теб, се крие чара на родното ти място?
   Аз, всъщност, съм роден в Олд Уиндзор. Темза тече наблизо и паркът "Great Windosor" е недалеч от там - всичко това покрива територия от около 5000 акра. Намира се в пространството между Уиндзор Касъл и Аскот, което пък е доста близо до мястото, където живея в момента. Имаме много езера, както и няколко тотемни стълба, които са дарение от Канада по незнайно каква причина.

   Да си представим, че аз съм турист и съм ти дошъл на гости за няколко дни. Къде би ме завел и как най-добре бихме прекарали времето си по тези места (с удоволствие бих се отбил до студиото ти)?
   Ами, ако ми дойдеш на гости, бих те завел именно в студиото, тъй като имам ужасно много работа с няколко албума, които продуцирам и имам да наваксвам със сроковете. Всички забележителности на Лондон са сравнително близо а океанът е на около час път.

   Остава ли ти време да посещаваш клубове и да гледаш концерти на местните банди?
   По-скоро не. Обикновено ходя по концерти на мои приятели или групи, чиито албуми съм продуцирал. По принцип предпочитам да съм на сцената, а не в публиката. Не ме свърта да стоя на едно място и да гледам безучастно.

   А имаш ли време за четене? Кои са любимите ти книги?
   Последната, която прочетох се казва "Красивата игра - В търсене душата на футбола". Повечето хора сигурно ще я определят като "суха материя" - книгата разглежда финансовата страна на играта и описва как един от английските отбори за малко не фалира. Напоследък имам навика да си пускам и аудио-книги, за да се приспивам по-лесно. На онези, които страдат от безсъние, мога да препоръчам аудио-книгите с гласа на Майкъл Кейн (англисйки актьор, участвал в много филмови продукции - "Батман: началото", "Остин Пауърс и Златния Член" и др. - бел. авт.) - действа безотказно!

   Много съм любопитен да разбера откъде се познавате с Tore Oestby от Conception/Ark. Как се запознахте? Музиката, която той прави е откровена, много-измерна, но и малко шантава (в добрия смисъл на думата), та се чудя - що за птица е този човек?
   Запознах се с Торе на първото европейско турне на Threshold. Ние и Conception бяхме хедлайнери на това турне. Мина много време и се озовахме заедно на ново турне, този път с Ark през 2001-ва. Изкарахме си много добре тогава и имах шанс да опозная Торе по-добре, но най- ми харесаха страхотните вечери с тогавашния им барабанист John (Macaluso - TNT, Yngwie Malmsteen, Alex Masi, Starbreaker, Ark, Виталий Куприй - бел. авт.), който ни държеше будни по цели нощи с историите, които разказваше. Дори наскоро го срещнах на американското издание на фестивала "ProgPower", където имахме участие миналата година. Той вече не е толкова "луд" като преди, но беше чудесно да си поговорим отново. В момента много е заприличал на младия Робърт Де Ниро.

   Клавиристът ви Richard и жена му имаха проект, кръстен на нейно име - Farrah West (Tore Oestby участва като гост-китарист в едно от парчетата "Bring It On" - бел. авт.). Успяха ли най-сетне да издадат дебютния си албум или в момента не им остава време за това?
   Доколкото знам, така и не успяха да го завършат. Но Richard май все още не се е отказал.

   Да поговорим за свиренето на китара. Като изключим това, че свириш в Threshold, изнасяш концерти пред свои фенове и всичко останало, свиренето все още ли е начин да се разтушиш и да си отдъхнеш от проблемите на сивото ежедневие? Въобще, как се чувстваш докато свириш?
   За моя изненада, през последните две-три години свиренето отново започна да ми носи наслада. Преживях дълъг период, в който си мислех, че нямам време да се занимавам с това, но истината беше, че просто не исках да си призная колко ми е писнало от репетициите - предпочитах записите в студио и концертите на живо. Сега отново започнах да си свиря сам и сред многото албуми, които смесвам и продуцирам, гледам от време на време да отделям по половин час за да си посвиря на китарата. Наскоро подписах с "Ibanez" и "Rocktron" и безплатните китари, които получавам, ме стимулират да свиря по-често.

   Какви хора са останалите в групата? Би ли казал какво ти харесва във всеки един от тях… били те настоящи или бивши членове?
   Този въпрос не го обичам много. Но мога да кажа, че в настоящия момент, да заминем на турне за мен е по-скоро като да отида на почивка с приятели, докато преди това беше свързано предимно с много нерви. Откак издадохме "Dead Reckoning" (2007), изживявам най-хубавите си мигове именно, когато съм на път с групата. Предполагам, че затова сме се фокусирали предимно върху концертна дейност и май на никой още не му се влиза в студиото.

   Акустичната версия на "Life Flow" е една от вашите любими песни. Как изобщо ви хрумна идеята да запишете парчето в такъв вариант?
   С Рич се чудехме кои песни биха звучали по-особено, ако ги преработим и им дадем един съвършено различен облик. Много се съмнявахме, че точно това парче ще се получи в акустичен вариант, но някой вече беше подхвърлил идеята - първо си казахме, че няма начин да стане, но пък после решихме, че не ще се предадем пред това предизвикателство. Mac също се надъха и свърши отлична работа.

   Музиката на Threshold въздейства на слушателя доста "мечто-творително", ако мога да се изразя така. Като малък мечтата ми беше да стана водолаз, но се гмурнах в съвсем други води и затова искам да те запитам какъв мечтаеше да бъдеш като малък и дали това се получи?
   Исках да работя с числа и цифри, обожавах математиката. И предполагам сега тази страст намира изява чрез работата в студиото - смесването и продуцирането. Като цяло, музиката е креативната страна на математиката.

   Мислиш ли, че вашата музика е подходяща за фон докато човек прави секс или това би било твърде разсейващо? Искам да кажа, че… правите песни, които изискват по-внимателно слушане и човек трябва да се концентрира изцяло върху това.
   Нашата музика определено би ме разконцентрирала, а и аз много не обичам да слушам себе си на запис. Бих избрал друг стил музика, ако искам да се отпусна. Не съм много запознат със сексуалния живот на нашите фенове, но съм сигурен, че би било интересно да видим какво мислят те по този въпрос ако решат да го споделят на страниците на официалния ни форум.

   В момента трябва да играя ролята на журналиста, който те интервюира, така че няма да се размине без няколко малоумни въпроса. Квадрат, триъгълник или кръг - ти какво си и защо?
   Кръг - защото не обичам ръбатите форми, а и си падам по онези спортове, в които се играе с топка.

   Добре, до тук с глупавите въпроси. Бил ли си някога в България и изобщо какво знаят повечето англичани за нашата страна?
   Май че Сърбия и Гърция са най-близките държави до България, в които съм бил. Като чуя за вашата страна, обикновено в съзнанието ми изникват лицата на Стоичков и Трифон Иванов от стария ви национален отбор.

   Тук в България имаме и много талантливи групи, но не им е много лесно. Смяташ ли, че ако тук се направи качествено студио, в което да работят хора, които знаят как да записват и продуцират метъл на професионално ниво, сцената ни ще "дръпне" напред?
   Идеята с построяването на професионално студио и започване на такъв бизнес не е много добър план в наше време. Пазарът за апаратура все още държи много високи цени, а повечето лейбъли са на ръба на колапса заради свободното сваляне на музика от мрежата. Лично аз бих препоръчал на всеки, който иска да се занимава професионално с музика, да си оборудва малко домашно студио, да семплира барабаните и да наеме по-голямо студио само за целите на смесването.

   Ще завърша с нещо коварно. Казано на шега - с твоите камъни по твоята глава. Винаги съм искал да ти задам един въпрос, който всъщност е част от един ваш текст (става дума за парчето "Fragmentation" от албума Critical Mass). И така - "Half of the Fanta, see?"
   Half of the royalties!

   Ха-ха, на удара с удар. Последни думи към българските фенове на Threshold?
   Надявам се да намерим начин да свирим във все повече държави, включително и вашата. В момента всички в групата са се фокусирали над изпълненията на живо и наистина искаме да посетим възможно най-много страни.

   Много ти благодаря, че отдели време за това интервю. Надявам се скоро да ви чуем и видим на живо.