Интервю с Петър Петров ("Balkan Entertainment Company")



Автор: Ози
2010-а година беше доста успешна за "Balkan Entertainment Company". По тяхна покана на Националния стадион "Васил Левски" свириха групи като AC/DC, Metallica, Slayer, Megadeth, Rammstein, Alice In Chains и др. Станахме свидетели на първото издание на престижния фестивал "Sonisphere" у нас. През тази година ще бъде организирано и второто му издание, а българските фенове ще получат и още един фестивал - "Sofia Rocks". Имената отново не са никак за подценяване - Iron Maiden, Slipknot, Alice Cooper, Apocalyptica, Judas Priest, Whitesnake, а освен тези две мащабни мероприятия, "B.E.C." организират и концерти на Children of Bodom и Joe Cocker. Г-н Петър Петров бе така любезен да се срещне с нас, за да си поговорим за всички тези предстоящи музикални събития.
  • Metal Katehizis: Нека да започнем с това, което ви предстои в скоро време. Как върви подготовката за концерта на Children of Bodom? Какво да очакват феновете от този концерт?

    Петър Петров: Children of Bodom е една страхотна банда, която аз лично много харесвам. Свирят по-твърд метъл, разбира се, но са страхотни музиканти. Много се радвам, че имахме възможност да ги поканим. Признавам, че другите две групи, които ще свирят преди тях, не ги познавам много (Ensiferum и Machinae Supremacy - бел. ред.), но те бяха препоръчани лично от Children of Bodom, които ни попитаха дали имаме нещо против въпросните две банди да свирят с тях в България като подгряващи. Ние, естествено, приехме. Така че, надявам се те също да покажат страхотни неща. Що се отнася до хедлайнерите на този концерт - позната група са за феновете си, които вярвам ще останат много доволни от концерта им. Children of Bodom имат нов албум, от който ще представят няколко парчета, но основно ще наблегнат на хитовете си и аз очаквам да чуем най-добрите им неща. И страхотно щоу, разбира се.

  • А как върви продажбата на билетите? Ще се напълни ли залата?

    Надявам се. Вече половината зала е разпродадена. Все още има билети и вярвам, че залата в крайна сметка ще бъде пълна.

  • Какво е положението с концерта на Joe Cocker? Какво да очакваме от него и какви са твоите очаквания относно посещаемостта?

    Joe Cocker общо взето няма нужда от специално представяне. Истината е (поне така както аз я виждам), че колкото повече остарява, толкова по-добър става. И при него очаквам да чуем всичките му хитове. Такова е и турнето му, въпреки, че и той има нов албум. Cocker не е идвал за концерт в България може би от 15 години. Изключвам един случай, в който той беше поканен в София на частно парти. Вероятно публиката ще бъде на една определена възраст, но независимо от това на колко години е човек, Joe Cocker си заслужава да бъде чут и видян. Той е известен с това, че в голямата си част хитовете му не са негови парчета. Това са кавъри, които са изпълнени много добре. Музикантите, които идват с него са страхотни. Залата се пълни за момента доста добре. Вярно е, че този концерт трябваше да бъде направен в Зала 1 на НДК, но това означаваше, че заради цената на шоуто ние трябваще да пуснем ужасно скъпи билети. За това и предпочетохме по-голяма зала, с повече публика, но с по-ниски цени на билетите, разчитайки на това, че повече хора ще дойдат и ще имат възможност да видят този изпълнител.

  • Тази година ще се проведе второто издание на фестивала "Sonisphere" у нас. Кажи няколко думи за това как ти видя първото му издание и как стана подбора на групите за второто?

    Първото издание на фестивала беше много успешно. Дори започвам да си мисля, че този голям успех донякъде започва да ми играе лоша шега, по простата причина, че групите, които свириха миналата година, бяха много сериозни като имена. Това действително бяха изпълнители, които събират много хора по стадионите навсякъде по света. Но от тук нататък публиката у нас трябва по някакъв начин да проумее, че не е възможно всяка година да се канят групи, които пълнят цели стадиони, защото те се броят на пръстите на едната ръка. Няма как да се очаква, че всяка година в България ще гостува Голямата четворка или Rammstein с още куп други страхотни изпълнители. За това казвам, че първото издание ми изигра лоша шега. Защото от това, което чета в коментарите на вашия сайт, оставам с впечатление, че хората са очаквали кой знае какво. Може би да дойде Jimi Hendrix или да събудим The Beatles. Опитахме да поканим Bon Jovi, но дори и групата да бе приела поканата, то те нямаше да свирят на този фестивал, а на самостоятелен концерт. За жалост, нещата с тях не станаха. Така или иначе, "Sonisphere" сами по себе си са институция, която сама определя групите, които ще свирят на фестивала. Говорим за основните банди. От там нататък ние също търсим и предлагаме някои по-малки имена, които да запълнят списъка на участниците, но общо взето основните имена се предлагат и налагат от "Sonisphere". Така че, това са възможностите за тази година. С което, разбира се, не искам да кажа, че групите са лоши. Iron Maiden и Slipknot са сериозни имена. Вярно е, че първите са идвали вече два пъти у нас и сегашното им гостуване няма да е нещо кой знае колко изключително. Ще си представят новия албум, който се оказа доста успешен. Това е и един от най-продаваните рок и метъл албуми в България в момента. За Slipknot това ще е първо гостуване у нас. Те правят едно страхотно шоу и ние отдавна имахме намерение да поканим тази група в България за самостоятелен концерт. Сега ще разберем колко действително е публиката на Slipknot тук. Mastodon трябваше още миналата година да свирят на "Sonisphere", но отмениха гостуването си поради здравословни причини. За мен те са удачно попадение за тазгодишния фестивал. Apocalyptica, също както и Iron Maiden, са идвали няколко пъти в България, но това е една интересна група, която има своята публика.

    Ако погледнем какво се случва в другите издания на "Sonisphere" в Европа, ще видим, че на някои места има по 20-30 групи на ден. Лошото е, че нашият пазар е много особен и странен. Никога не знаеш коя група колко хора ще събере. И тъй като всички тези групи струват пари, не е въпросът само да направиш един фестивал с 30 банди, а накрая да се окаже, че имаш публика от 2 000 човека. Т.е., не на всяка цена трябва да се канят групи в България. Пак повтарям - нашият пазар е много странен. Ще дам един пример - скоро направих концерт на руски хор ("Александровски ансамбъл на Челвената армия" - бел. ред.). Там се събраха 4 000 души, а в същото време има страхотни рок групи, които не могат да съберат и 1 000 човека. В крайна сметка аз се опитвам чрез концертите да правя бизнес, така че не мога просто ей така да каня всякакви имена, за да удовлетворя желанията на целия народ.

    Едно нещо трябва да стане ясно на хората и аз искам съвсем откровено да го споделя с тях - марката "Sonisphere" сама си определя всичко. Дори и цените на билетите. Общо взето тях не ги интересува колко е беден пазарът. За някои неща се съобразяват, но така или иначе те се водят по някакви стандарти, които са горе-долу еднакви навсякъде. Ние сме в Европейския съюз, държавата ни е с големи претенции. И те казват: "Щом искате "Sonisphere" в България, това са нашите условия." Не съм съвсем безгласна буква, но така или иначе всичко се определя от тях. Те диктуват условията.

  • Кои са групите, които можеха да свирят на тазгодишния "Sonisphere", но поради една или друга причина не се стигна до договор с тях?

    Нямаше голям избор. Повечето от големите групи отдавна вече имаха ангажименти на различни места в Европа. Опитахме се да вземем Linkin Park като хедлайнери за евентуален втори ден. Предложихме една определена сума, която се оказа твърде недостатъчна за тях. Пак повтарям - в интерес на истината тази година нямаше голям избор на изпълнители, които биха събрали голяма публика в България. На мен ми е ясно, че по света има стотици хиляди групи, но не всяка си струва да бъде поканена у нас. Да не забравяме, че електронните медии излъчват все още основно стари групи и по този начин новите имена не са толкова популярни тук. Знаят ги само малцина фенове, които се интересуват от тях, но това не е достатъчно за да бъдат поканени на концерт.

  • Доста от феновете недоволстват от цената на билетите. Защо тя е такава? И можеш ли с няколко изречения да ни кажеш как се стига до образуването на цената на билет за даден концерт?

    Да, мога. Въпреки, че феновете това не ги интересува. Те казват: "Ти ми искаш 120 или 150 лева!" и не се вълнуват какво включва тази цена. Но все пак е важно да разберат, че колкото и да е цената на билета към крайния потребител, от нея има удръжки, които са около 32 процента. Това включва 20 процента ДДС, което за жалост в България е еднакво за абсолютно всичко. Независимо от това дали става въпрос за сирене, мляко или концерт. Само ще спомена, че ДДС-то в Румъния за приходи от билети е 8 процента, в Германия и на най-голямите пазари е 7 процента, а при нас е 20. Което няма как да не утежни цената на билета. След това имаме 6 процента авторски права, които също се плащат от бруто прихода (т.е. от прихода от билети), което означава, че тези пари отиват към авторите на песните, които се изпълняват на концертите. След това идва и комисионната за билетопродавача. Всичко това е включено в тази крайна цена. От друга страна не бива да забравяме, че сме в Европейския съюз и цените на всичко в България вече са съвсем различни. Хората знаят, че до преди 2-3 години са купували дизеловото гориво за 1,60 лева за литър, а сега цената е 2,60. И така е с всичко. Няма как по тази логика, след като групата взима едни и същи пари и в Германия, и тук (а понякога тук взима дори и повече, за да дойде в тази част на света), билетът там да е 50 евро, а тук 50 лева. Никаква логика няма това да се случи. Т.е., ако ние наистина искаме у нас този бизнес да се развива и да виждаме чужди групи, цените на билетите ще трябва да станат такива, каквито са по целия свят. Защото именно от прихода от билети ние като организатори плащаме цялото шоу. Когато каним някоя група, при нас винаги сметките са без кръчмар. Вечерно време вкъщи си мечтаем колко хора евентуално ще дойдат на концерт на дадена група. Но каквото и да ти се иска, каквито и маркетингови проучвания да правиш, всичко това е изключително относително. Хайде сега да излезнем на улицата и да спрем някой и да му кажем името на някоя известна за него група. И да го попитаме дали би отишъл на концерта й. Той веднага ще ти каже "Да!". Само че от това "Да!", до отиването му да си купи билет има страхотно голяма разлика.

    Цената на билета се формира след като знаеш колко е разхода ти за групите (колко е цената на тяхното шоу), след като знаеш колко ще са ти местните разходи (все пак аз от опит знам колко ще са ми разходите за стадион "Васил Левски" или "Академик", колко ще ми струва охраната и т.н.) и към това добавиш някаква приблизителна прогноза за посещаемостта. Имай прдвид, че тези прогнози никога не се правят за пълна зала или пълен стадион. Няма как да смяташ всеки път, че на стадион "Васил Левски" ще имаш 60 хиляди души публика. Когато разходите ги разделиш на приблизителния брой публика която очакваш, се вижда колко трябва да ти е средната цена на билета, за да разчиташ, че ще можеш поне да си платиш шоуто. По този начин се определя така нареченият "break-even" - това е моментът, в който приходите ти ще покрият разходите. Т.е. ще си на нула. Като тук отново искам да подчертая, че в тези сметки влиза не цялата сума от билета (примерно, ако той струва 100 лева), а цената на билета минус онези 32 процента, за които говорихме преди малко. Това е начинът на ценообразуване.

    Понякога аз правя и нещо друго. Ще дам пример с Joe Cocker - ако концертът трябваше да е в Зала 1 на НДК (където му е мястото), цената на билета сигурно трябваше да е 150 или 200 лева. Но за да се случи този концерт и феновете да видят този изпълнител, ние го правим в зала "Фестивална", където заради по-големия капацитет ще могат да дойдат повече хора и така цената на билета да е по-ниска. И на мен все пак ще ми излезнат сметките. Ако щете ми вярвайте, аз лично никога първоначално не залагам в сметките си да имам печалба. Ние винаги смятаме нещата така, че те да излезнат на нула. Ако излезнат в плюс - супер! Все пак и ние трябва да се храним от нещо. Но общо взето нещата излизат така: ако един концерт ти е на печалба, то следващите два не са. Не казвам, че съм умрял от глад, но така или иначе съм имал концерти на страхотна загуба. Примерно Eros Ramazzotti. След този концерт бях на минус със стотици хиляди. Но след това постепенно нещата се регулираха. Такъв ни е бизнесът - много рисков. Държавата ни е бедна, а народът, освен, че е беден, не иска да приеме, че цените на билетите трябва да са такива, каквито са на запад. До кога ще бъде това - не знам. Тази година ми се струва дори по-трудна от миналата. Надявам се, че ако не друго, то поне ще оцелеем.

  • Защо тази година "Sonisphere" се раздели със "Sofia Rocks"? Кое наложи това разделение?

    Първо, поради различните дати. А и ето го поредното доказателство за това, че от "Sonisphere" си определят всичко сами. Ако си спомняш, миналата година фестивалът се наричаше "Sofia Rocks powered by Sonisphere". Тогава нещата станаха по този начин поради факта, че това беше първото издание на този фестивал у нас. Тази година те искаха той да се нарича само "Sonisphere". От друга страна марката "Sofia Rocks" си е наша и аз много държа тя да продължава съществуването си в годините, защото в крайна сметка "Sonisphere" както сега го има, така след няколко години самите му организатори може да го спрат и той да изчезне. За това и държа марката "Sofia Rocks" да продължи съществуването си през годините и да се налага. Както вече споменах, поради ред причини се оказа, че фестивалът "Sonisphere" тази година ще бъде в един ден и това ще се случи на 21 юни. Допълнително, ние имахме възможност да договори Judas Priest и Whitesnake в пакет, заедно с други групи, които успяхме да осигурим, но те пък от своя страна можеха да дойдат у нас на 8 юли. От там тръгна и самото разминаване между двата фестивала. Аз не се сещам за някой, който да е искал да направи даден концерт у нас и той да се е случил точно на желаната от организатора дата. Като по поръчка. Всичко става според възможностите на групите и техния график. По същата тази логика Judas Priest и Whitesnake могат да дойдат у нас на 8 юли.

  • Знам, че вероятно е рано за този въпрос, но все пак - ще го има ли "Sonisphere Festival" и догодина в България?

    Мога само да се надявам. А и всичко зависи от имената на групите. Ако следващата година от "Sonisphere" ни предложат изпълнители, които не си струва да бъдат поканени у нас, а към това прибавим и високи цени на билетите, ще се окаже, че провеждането на фестивала у нас е неудачно. За това бих казал, че в крайна сметка всичко зависи от българския фен. Четейки прословутите коментари в сайта ви, оставам с впечатлението, че на българина трудно се угажда. Когото и да му докараш и където и да го закараш, той винаги ще търси под вола теле. И ако в един момент българският фен, без да го подценявам, не иска да приеме подобен род групи - струват му се много стари, новите пък изобщо не ги знаят и т.н., тогава нещата просто няма да се случат. В крайна сметка аз не съм някакъв меценат, който да си кани някакви имена и да го тупат по рамото за това. Аз го правя заради бизнеса си. Ако фестивалът върви - ще го има, ако не - няма. Не съм милионер, който да инвестира някакви пари, само и само да има някакъв фестивал и фестивална култура у нас. Защото е факт, че в България фестивална култура няма. Въпреки, че вече няколко години се провежда фестивал в Бургас и то успешно. Въпреки, че и Цонко Цонев вече 5-6 години по ред прави фестивал в Каварна. Пак се оказва, че у нас фестивална култура липсва. Ние се опитваме да намерим едно подходящо място около София, защото никъде по света няма такива прояви в центъра на градовете. Едвам сме го намерили това място, благодарение на съдействието на "Национален хиподрум - Банкя", където фенът да може истински да си купонясва и да се забавлява. Щом и това не се харесва и трудно се приема, не знам какво да кажа. Феновете тук винаги сравняват нещата със западните страни. Като сравняваш, защо не погледнеш в Англия къде се случват тези неща? Че там има фестивали, които се правят насред калта! Но хората отиват, слушат, купонясват и се кефят.

  • За разлика от цените на "Sonisphere", тези на "Sofia Rocks" са доста приемливи за феновете. Защо има такава разлика между двете събития и как е възможно за едното да могат да се постигнат приемливи цени, а за другото не?

    Отговорът е само един единствен - цената на шоуто. Цената на групите. Не искам да употребявам думата "хонорар" на дадена група. За това и казвам - цената на тяхното шоу. Iron Maiden преди три години струваха два пъти по-малко отколкото тази година. Дали защото сега издадоха нов албум или защото смятат, че са се върнали отново на върха, но в момента те струват два пъти повече. Шоуто на Slipknot също струва сериозни пари. Групите, които ще свирят на "Sonisphere" струват два пъти и половина повече от групите, които ще бъдат на "Sofia Rocks". И това е причината цените на билетите за единия фестивал да са два пъти по-високи от цените на другия.

  • Предвиждате ли на някакъв по-късен етап пускането в продажба на комбиниран билет за двата фестивала?

    Да, има такива идеи, което съответно ще означава, че ще има отстъпка от цената на билетите. За това нещо очакваме потвърждение от "Sonisphere", защото за да се случи, те трябва да го разрешат. Все пак "Sofia Rocks" си е изключително и само наше събитие и ние не можем да си позволим да правим неща, свързани със "Sonisphere", без да получим тяхното разрешение.

  • "B.E.C." продължава да е вероятно единствената компания у нас, която допуска на концертите си деца до 10 годишна възраст, без да заплащат билет. Обмисляли ли сте вариант да пуснете в продажба и семеен билет?

    Да. Обмисляме пускането на групови и семейни билети. След като до 18 годишна възраст по закон трябва да се ходи на такива събития с родител или с придружител, аз лично много ще се радвам да пуснем в продажба и семейни билети. Логично е в подобни случаи да има някаква отстъпка. Не е много хубаво ако детето иска да отиде на концерт, а бащата му му каже: "Да, ама сега трябва да купувам и още един билет за мен." Ще се опитаме да направим нещо в тази насока. Специално за "Sofia Rocks" това ще го има, въпреки, че ние вече сме пуснали в продажба билети на промоционални цени.

  • Как стои въпроса с хората, които вече имат закупен билет? Няма ли те да бъдат ощетени по някакъв начин?

    Каквото и да пуснем в продажба никой няма да бъде ощетен. Примерно, ако някой си е купил вече билет и иска да отиде с детето си, занасяйки закупения билет на касата ще докаже кога е купен и съответно ще може да ползва отстъпката за втория билет.

  • Каква е причината цените на билетите за концертите у нас да се качат в пъти за последните няколко години? Ще дам няколко примера: през 2008-ма година билетите за концерт на Kiss у нас струваха 50 лева, за същата сума българският фен можеше да гледа Metallica пред сцената, а днес, за същото място, той ще плати 100 лева за концерт на Joe Cocker. Защо се получава така?

    Едната причина е цената на шоуто. Освен това, през годините данъчното законодателство у нас доста се промени. Преди две години ние бяхме регистрирани като културна институция и съответно за концертите на Kiss и Metallica не бяхме задължени да продаваме билетите с ДДС. Т.е., не ни облагаха билетите с ДДС. Имаше редица данъчни изменения и днес нещата не стоят по начина, по който стояха преди 2-3 години. За това и тогава цените бяха доста по-ниски. Освен това никой не знае, а и не е нужно да знае, след концерта на Kiss с 50-левовите билети, дали са ми излезли сметките, или не. Това, че съм се опитал да продам на хората концерта на по-ниски цени и са се събрали 15 000 човека, не означава, че аз съм спечелил пари. Никой не знае какъв е резултатът. В един момент, опитвайки се да привличаш повече хора с по-ниски цени, виждаш, че така нещата ти не се получават. И или трябва да увеличаваш цените, или просто да не организираш съответния концерт. Преди 2-3 години имаше и спонсори. Сега вече на колко концерта по афишите виждате да има сериозен рекламодател?

  • Това беше и следващият ми въпрос - тази година не беше обявен спонсор за двата фестивала. Каква е причината?

    Тя причината е ясно. Преговаряме все още, но така или иначе в момента нямаме рекламодател за концертите. Което означава, че това се отразява на цената на билетите. Защото колкото повече пари ти дава един рекламодател, толкова повече можеш да намаляваш цената на билетите. Без спонсори е много трудно. А на Запад няма спонсори. Там е и съвсем друга схемата. Ако има някой, който да дава пари за реклама, то тези пари отиват директно в групата, а не за разходите на промоутъра, както става тук. Така е там. Но на тях и не им трябват рекламодатели, защото с едни цени от 50-60-100 евро си продават концертите понякога дори за минути. А тук се борим за това с месеци. Именно това е и причината спонсорите в България да са много важни. Благодарение на тях се формира крайната цена на билетите.

  • Трудно ли се намират спонсори в днешно време?

    Все по-трудно. Дори бих казал, че рекламодатели вече няма. По традиция това са бирените компании, които все пак имат по-голям бюджет за реклама, но кризата е повсеместна. И аз не мога да им се сърдя за това, че ми казват: "Ние в момента не можем да отделим пари за твоя концерт." Понякога не са им интересни и самите групи. Те също имат някаква своя PR политика и ако примерно AC/DC ги привличат като име, Iron Maiden може да не представлява интерес за тях. Освен това, ако някой рекламодател ти даде 5 или 10 хиляди евро, това в съзнанието на хората може и да са много пари, но когато говорим за бюджети на концерти, които са стотици хиляди, а понякога и милиони долари, тогава тези суми не представляват почти нищо. Т.е., разликата не е голяма. Ако разделиш 5 хиляди евро на цената на билета се получава примерно, че трябва да продадеш още 100 билета. Реално погледнато не е нещо фатално. Но ако говорим за спонсорство от порядъка на 100, 200 или 300 хиляди евро, тогава се оказва, че ако го нямаш, ще трябва да продадеш още хиляди билети. Или да вдигнеш цената им, за да компенсираш липсата на тези пари.

    Хората трябва да разберат, че нашият бизнес си е чиста амбулантна търговия. Ние купуваме дадена стока, в случая шоу, което от своя страна се опитваме да продадем на публиката. Това е промоутърският бизнес. Не е нещо, което е кой знае колко велико. Нито аз съм измислил песните на Metallica, нито съм им направил шоуто, нито нищо. Аз просто го купувам, защото смятам, че бълтаринът го иска. Продавам го на хората. Ние не сме продуцентите. А хората си мислят, че от нас зависят много неща. Че можем да кажем на групите какво да правят, или какво да свирят, или че задължително ще се видят с 20 български фена и т.н. Няма такива работи. Няма! Просто това не е вярно.

  • Много от феновете се изказват негативно относно избора ви за място на провеждане на двата фестивала. Самият ти сподели пред медиите, че от тук нататък всички големи концерти на "B.E.C." ще се провеждат именно на "Национален Хиподрум - Банкя". Би ли казал защо избрахте това място и с какво според вас то е по-добро от онези, на които до сега провеждахте концертите си?

    Аз не съм се отказал от стадион "Васил Левски" или от останалите стадиони в София, но всичко зависи от това, за какво шоу става въпрос. От тук нататък, когато става въпрос за фестивал на открито, нашата компания ще се опитва да го прави на "Национален Хиподрум - Банкя" и ние смятаме, че това е точното място за такъв тип концерти. Не е нужно да откриваме топлата вода. Пак ще повторя - на Запад такива събития се провеждат на голи поляни. И това не е случайно. Защото стадион "Васил Левски" е едно прекрасно съоражение, само че е в центъра на града. Когато там има концерти или футболни мачове и движението в центъра се затвори, хората започват да недоволстват. От два милиона души в София на милион девтстотин и петдесет хиляди изобщо не им пука, че AC/DC са се раждали. А ние отбиваме движение, затварячме улици и т.н. Недоволството относно тези действия си го има. И съм убеден, че точно поради тази причина на Запад са си казали, че в центъра на града подобни събития не може и не трябва да има. И че нещата трябва да се направят извън града, на поле. Защото там наистина можеш да купонясваш до зори, без да пречиш на никого и да си правиш каквото си искаш. В рамките на допустимото, разбира се.

    Сега се сещам, че преди години ми се чудеха как ще направя голяма продукция на стадион "Васил Левски", но както виждате, там вече организирахме три големи продукции. Нямаше никакви проблеми и нещата се случиха. За мен няма да е нещо ново да отида на друго място и ще докажа на хората, че това е правилният избор за такъв тип събитие.

  • Кажи ни малко повече подробности около това как смятате да облагородите това място?

    То е огромно - сигурно е над 500 декара. Което ще рече, че като капацитет там могат да дойдат стотици хиляди хора. Има една определена част от него, която ние ще подравним идеално. Където има трева, тя ще бъде окосена, дори сме предвидили засаждането на нова трева. Ще сложим и трибуни. В чужбина не слагат, но ние преценихме, че част от публиката ще желаят да седи и да се наслаждават на групите. Мобилните трибуни ще бъдат разположени от двете страни на сцената, перпендикулярно на нея и ще са с общ капацитет от 5 000 места. Ще има разбира се и паркинг за 3 000 автомобила, за да може който пожелае да дойде с колата си да го направи.

    Аз лично съм измерил разстоянието от хотел "Sheraton", който се намира в центъра на София, до "Национален хиподрум - Банкя" и то е точно 8 километра. А от табелата на София до хиподрума са 3 километра. Ако 8 километра са някакво огромно разстояние, тогава би трябвало да започна да мисля как да правя концерти в къщата на всеки фен, за да му е по-лесно. Има спирка на метрото в ж.к. "Люлин", от която по принцип тръгват рейсове за към Банкя. По време на фестивалите тези рейсове ще работят на специален режим, т.е. преди шоуто ще има по-често и повече като брой рейсове, а след концерта те ще бъдат с удължено работно време. Отделно от това ще има и автобуси организирани от нас. Те ще бъдат безплатни и постоянно ще извозват феновете към и от хиподрума. Необходимо ще е само да си покажете билета за концерт. Метрото също ще бъде с удължено работно време и извънреден график. Има влак София-Банкя, който тръгва от Централна гара. Оказа се, че има ж.п. спирка точно по средата на хиподрума, която понастоящем не работи, но по време на фестивала ще бъде пусната в действие. Влаковете също ще бъдат с удължено работно време.

  • Наши читатели питат какво точно ще представляват трибуните и достаъчно обезопасени ли ще бъдат?

    Аз няма как да си позволя да направя трибуни, на които някой ще се пребие, защото това означава, че предварително трябва да съм тръгнал към затвора. Трибуните ще бъдат по международни стандарти, както е навсякъде по света, когато се изграждат подобни съоражения. Ще бъдат същите, каквито имаше по време на състезанията за световната ски купа в Банско преди около месец и половина. Т.е., всичко ще е съобразено с удобството на хората и същевременно ще бъде безопасно. Не става въпрос за дървени скамейки, които ние от утре ще започнем да дялкаме. Всичко ще е по установени международни стандарти.

  • В съобщението до медиите, което вие изпратихте относно фестивала "Sofia Rock", след изброяването на групите пише "И още!!!". Какво "още" да чакаме от този фестивал? За чуждестранни групи ли става въпрос или за български?

    Става въпрос и за двете. Т.е., до няколко дена се надявам да обявим една страхотна стара банда. Все пак това е един ретро рок фестивал, с групи, които не са първа младост. Успяхме да договорим въпросната група, която е много добра и е една от най-пусканите в рок ефира на България. Разбира се, че ще има и български групи. Има и един такъв момент, че все пак фестивалът е един ден, а чуждите групи ще свирят пълните си фестивални сетове и поради това концертът ще трябва да започне в 16:30 часа. Ако прибавяме още много групи ще се наложи да започнем от 11:00 часа сутринта, примерно. Така че, да, ще има изненади, ще има още групи, но няма да са много.

  • Като заговорихме за български групи, не мога да пропусна факта, че на болшинството големи концерти у нас, подгряващите са Ахат, БТР или Конкурент. Защо се получава така и не е ли редно да се дава път и на младите български групи? Да не говорим за това, че въпросните три групи вече започват да събират повече негативизъм от страна на феновете, отколкото някакви симпатии и подкрепа.

    Трябва да е ясно, че аз съм този, който предлага кои български групи да свирят на концертите и фестивалите организирани от "B.E.C.", но те биват одобрявани от чуждите групи и техния мениджмънт. Мога все пак да влияя на този процес, това е така. И искам само да напомня, че на миналогодишния фестивал "Sonisphere" имаше две млади български групи. Т.е., нито бяха Ахат, нито Конкурент, нито Б.Т.Р. Що се отнася до концерта на AC/DC, то там имаше доста обвинения към мен, че видите ли, понеже аз преди години съм бил басист в тази група, за това подгряват те. Трябва да ви кажа, че на мениджмънта на AC/DC аз предложих 6 или 7 групи, от които едната беше Конкурент. И те се спряха на нея, повярвайте ми. Те свирят от онзи стар рокендрол, който най-много се връзваше (сравнено с останалите групи, които предложих, разбира се) с AC/DC. Това е безспорен факт. Дали ми вярват българите или не, това в случая не ме интересува, но това е самата истина. Реално погледнато, на мен ми е все едно. Аз не съм в Конкурент от много години, не съм и техен мениджър. А и на мой концерт до момента Ахат изобщо не са свирили.

  • Въпросът беше по-скоро общ. Защото хората казват: "В Каварна на голямите концерти подгряват Б.Т.Р., на концертите организирани от "СМЕ" обикновено избират Ахат, а "B.E.C." си викат Конкурент."

    Факт е, че понякога така се получава. Но аз по принцип като цяло съм против това да има подгряващи български групи. Бил съм музикант и знам за какво става въпрос. Дори с Конкурент съм подгрявал Whitesnake по време на първия им концерт в България, през 1997-а година. И трябва да ти кажа, че през цялото време ми беше много тъпо. Защото хората идват на концерта и очакват основната група. Да, от една страна за българските групи е страхотно да се появят пред 10 или 20 хиляди души, но от друга хората долу им крещят да се махат от сцената. Ясно е на всички, че тези групи пред толкова много публика няма как да свирят на самостоятелен концерт. Ако не беше така, самият аз щях да организирам турнета на български групи в страната.

  • "B.E.C." е компанията, която от доста време преговаря с Bon Jovi за концерт у нас. Защо няколко години по ред се разминаваме "на косъм" с тази група? Нямаше ли никакъв начин тази година те да дойдат у нас, при положение, че имат цели 8 свободни дни преди датата в Истанбул?

    Не знам какво да отговоря на този въпрос... Решенията за това къде да свирят Bon Jovi се взимат от самия Jon Bon Jovi. Той ръководи нещата и до колкото ми стана ясно той и съпругата му са искали преди всичко да има концерт в Истанбул, където да отседнат за няколко дена. Истанбул е един мегаполис и няма как да го сравняваме със София. Те искаха да започнат тази част от турнето си именно там, след което предпочетоха да отидат в Букурещ, където и пазара е доста по-голям от нашия. А и Румъния и Букурещ са доста по-известни като имена от България и София по света. Нека да не се залъгваме, но доста от западняците ни помнят ктато някаква република на СССР и нищо повече. Повярвайте ми, но повечето западни групи с които сме преговаряли през годините, като чуят София и си мислят, че им говорим за име на жена, а не за столицата на България. Сега вече, след като доста групи гостуваха у нас през последните няколко години, се надявам да са понаучили нещо за нас, но общо взето тук трудно стават нещата. Същият случай беше и с AC/DC. Спомняш си, че през 2009-та те предпочетоха да отидат в Белград, пред по-малко публика, отколкото да дойдат в София. И колкото и да ги убеждавахме, че тук ще свирят пред много повече хора, в крайна сметка решението къде да отидат си е тяхно. Така че, ние се опитваме непрекъснато, преговаряме с Bon Jovi, имах възможността да се запозная лично с групата, но няма как да им кажа: "Ей, няма да ходите еди къде си, ще дойдете в София!" Решението си е тяхно и е въпрос на много неща. Едното от които примерно е откъде ще мине цялата им техника. Едно е десетки тирове да минат от Истанбул директно през източна България за Букурещ, друго е да се отклоняват на запад към София. За тях и тяхната продукция всеки километър в повече е от значение. Този път просто не успяхме. И други фирми от България са преговаряли с тях, но както виждате и те не успяха. Това, което знам е, че нашия партньор Marcel Avram организира концертите и в Турция, и в Румъния, така че ако той имаше възможност, щеше да договори групата и за тук. Билетите за концерта в Букурещ се продават от месец февруари и мога да ти кажа, че вече 2 000 човека от България са си купили и отиват да гледат концерта там. Което мен ме съсипва, защото знам, че тук щях да напълня стадион с Bon Jovi.

  • Какво да очакваме от "B.E.C." до края на тази годината? Ще има ли още изненади? Може ли да издадеш поне една на читателите на "Metal Katehizis"?

    Знаеш, че не мога да издам нищо, но се надявам, че ще се случат хубави неща до края на годината. Става въпрос за концерти, които планираме за новата спортна зала. Ние много разчитаме на нея и очакваме с нетърпение нейното завършване. Аз скоро пак ходих, за да видя как се получават нещата вътре и трябва да кажа, че става много хубаво и съм впечатлен от това колко качествено строи "Главбулгарстрой". Проблемите с това колко техника ще можем да закачаме на покрива и колко не, все още ги има. Ще видим какво ще се получи. Още на първата сериозна продукция ще се разбере може ли да стават тези неща в тази зала или не. Едно е да гледаш схемите на лист хартия, друго е действителността. Общо взето тази зала ще бъде спортна, това е ясно на всички

  • Е, все пак нали ще бъде многофункционална?

    Да, такава ще бъде - многофункционална. Но никой не чете до край. Това ще бъде една многофункционална СПОРТНА зала. Поръчката за нея е на Министерството на спорта. Те все още си мечтаят как с баскетбол и волейбол ще събират десетки хиляди души. Концерт за тях не съществува като понятие. Факт. Но малко или много, тези, които я строят, са гледали какво представляват арените по света и все пак концерти ще могат да се случват и в нашата зала. Така че, ние планираме концертни събития там и то още от месеците септември и октомври.

  • Обиколил си много зали и арени по света, организирал си концерти дори в зали, които са извън България. На базата на опита, който имаш, какво е мнението ти за новата ни зала? Като тук говоря само от гледна точка на концертите, а не що се касае до спортните събития.

    Ще стане добре. Дори сега главния архитект на залата ми изпрати нейния план, за да видя точно с какъв капацитет разполагам. Ще видим какъв точно ще бъде реалният брой на местата, но предполагам, че след като се приберат част от трибуните, а такава техническа възможност е предвидена и ще има, по време на концерт новата зала ще може да събира съвсем спокойно около 15-16 хилади зрители. Което за София е супер. Дори бих казал, че са малко групите, които биха събрали толкова публика в столицата ни. На Elton John, George Michael и Eros Ramazzoti нямаше по толкова зрители. Можех спокойно да вкарам Kiss в тази зала и щеше да е идеално. Що се отнася до групи като Metallica и Bon Jovi, които събират много повече публика, тя няма да е подходяща. Въпреки, че в подобни случаи можеш да си позволиш да направиш два концерта в два поредни дни на една и съща група. Което по света се прави. Новата зала е хубава и лично аз съм обнадежден.

  • Ще организира ли тази година "B.E.C." концерти в Сърбия?

    Това не е на всяка цена, но по принцип да. Планирам там да направя концерт на същата група, която ще поканя тук през есента. Ще видим какво ще стане. Въпрос на сметки.

  • Благодарим за отделеното време. Успех в провеждането на концертите ви това лято.

    И аз ви благодаря!