Васко Катинчаров за новата визия на "Фрактура", българската рок сцена и бъдещето на концертите

8 сеп 2021, 14:03 ч. 2314 / 21 5
пред./следв.

   Преди 23 години някои от читателите ни не са били родени. Други са били още в невръстна възраст, но всички останали без съмнение помнят тв предаването "Фрактура" (почти) от самото му начало.

   Неизменно свързана със своя автор и водещ Васко Катинчаров (по онова време вокалист на SUFFER H) "Фрактура" е буквално институция по отношение рок тв журналистиката в България. За над две декади предаването е излъчило почти 1200 издания по телевизиите "ММ" и "Diema", като втората продължава да е и настоящият му дом.

   Веднага след "лятната си ваканция" "Фрактура" ще се завърне в ефира, при това - с качествено нова визия. За какво точно става дума ще може да видите тази неделя, 12 септември. А ние се свързахме с Васко, за да го попитаме не само за техническата част на на нещата, но и за погледа му върху настоящата пандемична ситуация, спомените му от рок живота у нас в последните над 20 години и доста други интересни случки. 

 

 

Година и половина след началото на пандемията, която засегна концертите и промени начина ни на живот, как виждаш ситуацията от сегашна гледна точка?
Пандемията успя да оголи всички ръбове на обществото ни. В началото се ширеше мантрата, че хората ще станем по-добри едни към други. На по-късен етап се видя, че се случи точно обратното. Хората се затвориха и стана ясно кой от какво е направен, както има един израз. Разпаднаха се семейства, връзки, приятелства, като лъсна същината на характера на всеки един от нас. Пандемията подейства като филтър на взаимоотношенията ни като индивиди. От деца ни се повтаря, че нищо не е такова каквото изглежда, но понякога пък нещата са си точно такива, каквото си изглеждат. Измина година и половина, която не беше такава, каквито ни се искаше. Светът се оказа в ситуация, в каквато не е бил никога точно по този начин. Всеки един от нас реагира според убежденията си - един видя могъща световна конспирация за Нов световен ред, друг се присмя ехидно на обикновения грип, трети изпадна в паника, а една част от хората решиха да се доверят на здравните организации. Същевременно ни заля огромна вълна от фалшиви новини и се видя кой какъв умствен потенциал притежава. Хората показаха истинското си лице, защото излязоха от обичайните релси, по които се движат, както и от зоната си на комфорт. Никой не знаеше как точно да реагира, защото това беше нова ситуация и нямаше модел на поведение, който да приложиш. Лично аз смятам, че светът няма да се промени толкова драстично, просто ще забави ход за няколко години. Глобалният бизнес ще иска да си навакса изгубеното във възможно най-кратко време. Единственото, което може да се промени си самия ти, ако си извадиш правилните изводи от преживяното по време на пандемията.

Според теб, какви ще са щетите за музикантите от случващото се в момента?
Аз следя случващото се внимателно и виждам следното. Най-големите имена са подсигурени финансово и те ще преживеят пандемията значително по-лесно. Трудното е за средните и малките банди в бизнеса. Някои от тях, които преживяват от турне до турне, може и никога повече да не се върнат на сцената. На тези музиканти им се е наложило да си намерят нова работа, като изобщо не се знае дали отново ще искат стария си несигурен начин на живот. При малките банди, които свирят предимно през уикендите и отпуските си, нещата са по-ясни. Те имат ежедневна работа и финансова сигурност, и въпросът е само дали ще имат желание след края на пандемията, когато и да е той. Много от чуждите рок и метъл банди са регистрирани като фирми, и тяхната държава ги подпомогна финансово за загубите им. DESTRUCTION и SLIPKNOT са само два от многото такива примери. Тези музиканти работят професионално и се грижат за оцеляването на бизнеса си. Направи ми впечатление как някои фенове у нас не разбраха добре ситуацията с концертите в момента. Пример беше шоуто на U.D.O. през 2020 г. в Античния театър в Пловдив. Това беше единичен концерт - бандата кацна на летището само с инструментите си, свири и си тръгна на следващия ден. Такива събития може да се случват спокойно, при турнетата е сложното, паднат ли няколко отделни дати - заминава цялото турне. Случилото се с U.D.O. е важно, защото после започнаха да го дават за пример как едни банди били пичове да правят концерти, а други били страхливи да свирят. А това изобщо не е така - всички големи рентал компании на техника, тирове и автобуси не работят в момента. Бандите дори и да искат, те просто няма как да тръгнат на турне без услугите на тези компании. Тук изобщо не говорим за смелост или за пичовско поведение - това е невъзможност за провеждане на турне. Настоящият момент обаче е много подходящ за родните групи. Публиката има нужда от концерти, чуждите такива са единични и родните музиканти могат да се възползват от това. Друг е въпросът, че продължава да се създава продукция на принципа "Като за България е добре", което спря да работи много отдавна. Това беше ок през 90-те, днес никой не го интересува от кой регион си - или си адекватен на времето или не. Удобните извинения не работят, като разковничето за мен се крие в отношението ти към нещата. ODD CREW и SMALLMAN са пример за правилен подход, за мен. Истината е, че повечето ни родни банди се занимават с музика като хоби, обаче очакват резултат като от професионална кариера. Което в съчетание с липсата на добра самооценка често води до неудовлетвореност. Съвсем друг е въпросът, че най-определящото нещо за евентуален успех е средата. Ще използвам една метафора - Дори и да имаш едно много плодовито семе, ако го метнеш на асфалта, а не в подходящата почва, то ще изгние след време. Грижата за културата България никога не е била приоритет на управляващите ни. Ако нещо не се промени драстично в по-добра посока в обозримо бъдеще, бандите ни ще продължават да си мерят само гледанията в "YouTube".


За 23 години с "Фрактура" имаш над 700 интервюта с всевъзможни музиканти. Кои неща от казаното от тях са ти направили впечатление?

От позицията на журналист, винаги съм се старал да извадя история или полезен съвет на базата на опита на тези хора. Те постоянно обикалят света и имат съвсем друг поглед върху живота. Във времето са ми направили впечатление много неща, като ще ви споделя три важни цитата:

   1. Tommaso Riccardi (екс-FLESHGOD APOCALYPSE)
"За да има силна рок сцена в съответната държава е необходима подходяща среда, а не просто отделни банди, които свирят. Много определящ фактор е, че в дадени региони по света има правилните структури, които подкрепят и развиват рок музиката. Идеята е, че средата създава банди, които след това, в добрият смисъл, започват да се "състезават" едни с други. Когато на едно място се появят голямо количество добри музиканти, те започват да се мотивират помежду си. Работата не е просто да гледаш концерти на любимите си банди в YouTube. Трябва да имаш силна локална сцена, която да те провокира самия теб като музикант".

   2. Matthias Jabs (SCORPIONS)
"Бандите от нашето поколение пееха за живота, който живеят и нещата, които правят. Днешните групи пеят за това как мечтаят да живеят и какво би им се искало да правят".

   3. Niclas Etelavuori (екс-AMORPHIS)
"Истинският успех за мен е в това, когато музиката ти се харесва на повече от едно поколение. Говоря за хора с деца, дори и с внуци, като всички те харесват песните ти. Това значи, че музиката ти е достигнала до цели семейства и постижението ти е сериозно. Ако песните ти вълнуват само едно поколение, това значи, че когато то си отиде, с него си заминава и музиката ти".


През 2018 г. с Никола Копаров и Иван Иванов от "PartyTr1p Br0s" направихте специална рубрика във "Фрактура", чиято цел беше популяризиране на родните рок и метъл банди. Каква беше причината тя да продължи само една година?
Уговорката ми с "PartyTr1p Br0s" беше точно за една година, за да видим какво ще стане. Дадох им пълна свобода да представят родните групи както ги виждат. Те подходиха ангажирано и сериозно, за което съм им благодарен. Наеха специално помещение, което беше оборудвано с нужната снимачна техника, като в съвместната ни инициатива се включиха и нашите общи приятели Пепи и Драго от "DarkWhite-Vision". В процеса им на работа обаче изскочиха много трудности, които бяха свързани с отношението на родните банди към самите себе си. Имаше случаи групи да закъсняват с по 2-3 часа за уговореното интервю. Други, с над 15-годишна история се оказа, че изобщо нямат заснет видеоклип, което пък е задължително за излъчване по телевизия. Някои не си били правили професионални снимки от 4 години, които да използваме за промо кампанията в Интернет. Дадени групи пък дори не си направиха труда да споделят готовите интервюта на Фейсбук-страницата си. Съвкупност от всичко това направи целия работен процес много по-труден от очакваното за Никола и Иван. В края на годината на общата ни рубрика с "PartyTr1p Br0s" съвсем очаквано за мен двамата решиха да паузират нещата. Впоследствие Иван, който е вокалист на VELIAN, реши да се оттегли от фирмата-продуцент "Brainstock Footage House" и в момента едноличен собственик е Никола Копаров, с когото аз продължавам да работя по други проекти.

На 12 септември "Фрактура" се завръща за нов телевизионен сезон с чисто нова графична визия. Защо реши да я смениш чак сега, след толкова много години в ефир?
Истината е, че основата на старата графична визия е почти на 20 години. Във времето бяха добавяни и променяни само отделни елементи в нея. Аз съвсем нарочно не исках да я сменям генерално, поради чисто психологически причини. Помня, когато през 2012 г. върнаха предаването "Всяка неделя" с Кеворкян, но не по БНТ, а вече в ефира на "Nova". Зрителите искаха да видят онзи крупен начин на снимане на лица и познатата графична визия, която помнят. Както и когато се сетиш за вълка от "Ну, погоди!", си представяш точно онази стара анимация. Аз не променях старата графична визия на "Фрактура", защото исках дори и някой да не я е гледал отдавна, и я види по "Diema" сега, веднага да си каже асоциативно - "Да, това е добрата стара "Фрактура " от моите младини". Един мой разговор с Никола от "Brainstock Footage House" в края на миналата година, промени решението ми. Пандемията ни ограничи откъм концерти и фестивали, и имахме време да дискутираме много други неща. Двамата с него обмислихме добре посоката и решихме да действаме. Той е човек на когото се доверявам, защото много правилно усеща рок и метъл стилистиката. Тънък ценител е на графичната естетика на CARCASS и PUNGENT STENCH. Освен това участва активно на родната рок сцена, като за кратък период от време успя да режисира клипове на HELLION STONE, NEVER PREY, VELIAN, ЮВИГИ и други. Неговият креативен подход и внимание към детайла ме убедиха да направим чисто нова визия на "Фрактура". Обаче съвсем целево да изглежда като надграждане на старата, а не драстично нова като концепция. В работата се включи и моя приятел, и болезнен работохолик Иво Стоянов от "Burnout Studio", който допринесе много с неговата техническа прецизност. Крайният резултат е добър за мен, като се убедих, че Никола и Иво се оказаха правилната комбинация от професионалисти и съмишленици.


В други интервюта си споменавал, че във времето си отказвал различни предложения за работа. От чисто любопитство, къде другаде можехме да видим Васко Катинчаров, освен във "Фрактура"?

Вярно е, че във времето са ме канили да работя на много други места. Нико Тупарев, който правеше "Big Brother" преди години, ме искаше за водещ на едно тв риалити - "Хванати в изневяра". Даже ходих на среща в офиса му, за да уточним условията, но имаше едно притеснително нещо, което ме отказа накрая. Предаването тръгна с друг водещ, но изкара само един сезон, точно заради онзи притеснителен детайл, всъщност. Малко преди да стартира радио "Z-Rock" ми се обади Спас Шурулинков, който любезно ме покани да стана част от екипа им. Искаше да водя седмично шоу за екстремна музика, но му отказах, защото мен си ме влече телевизията. Препоръчах му и го запознах със Стоян Цонев, който направи "Brutallica", днес - "Тотална инвазия". Спас обаче не се отказа и ми предложи да водя предаване за българска гаражна рок музика. Това също не беше за мен и тази му идея се превърна в предаването "Гараж" с Гурко. След това Евелина Павлова от радио "FM+", която освен водеща беше и програмен директор, ме увещаваше да водя сутрешния блок на тогавашното рок радио "Star FM". Аз обаче изобщо не си се представях как всяка сутрин ще ставам в 5 ч. за ефир. В един момент се появи един човек, който искаше да прави балканска рок телевизия. Беше сформирал екип, а мен ме искаше за музикален редактор, като преместя и "Фрактура" при тях. Имах няколко работни срещи с него, но усетът ми ми подсказваше, че нещата не са наред. Отказах предложението, като рок телевизия "T-Rock" стартира в началото на 2011 г., но само след няколко месеца всичко тихомълком спря. На няколко пъти отказах да стана част от екипа на някои от промоутърските ни компании, включително и да бъда PR на едно от изданията на фестивала "Spirit of Burgas". Винаги съм предпочитал да не бъда нечий служител, а да съм фрийлансър и да работя по проекти с всички.

Преди няколко години телевизия "ММ" се завърна, но вече само онлайн. Имаше ли опция "Фрактура" отново да се завърне обратно в програмата ѝ?
Малко преди да стартира онлайн излъчването на новата "ММ" през 2016 г., която беше възродена от бившата ми колежка Руми, бях поканен на среща. Беше ми предложено да върнем "Фрактура" в ефира на "ММ", като дългосрочната им цел беше да се съберат всички предавания от онова време. Аз коректно им казах, че имам да изпълнявам договори и ще изчакам да видя първо как ще развият канала за една година, и чак тогава ще им отговоря. След известно време отново водихме разговор, но се оказа, че нямаме нито обща визия за бъдещето, нито финансова сигурност в дългосрочен план. Искрено пожелавам успех на сегашната версия на "ММ", но пътищата ни вървят в различни посоки.

През погледа ти на журналист, какви са наблюденията ти върху българските телевизионни зрители в момента?
Зрители и публика в България има за почти всичко, само критериите на хората са различни. Наблюдавам сериозна поляризация - едни хора вече твърдо държат на качество, а други се задоволяват само с "да има нещо там". Обаче каквото и да си говорим, публиката е тази, която винаги има последната дума. Когато започна пандемията "bTV" веднага спряха няколко от сериалите и развлекателните си програми. Вместо тях заложиха на постоянни новини около ситуацията с вируса. След месец на хората им втръсна да гледат едни и същи мрачни прогнози. Медиите превърнаха пандемията от здравна криза в политическа такава и на хората им писна. "Nova" пък направиха точно обратното на "bTV", заложиха на развлекателните си програми и това е видно, и в по-добрия им рейтинг в момента. Лично аз не промених нищо в съдържанието на "Фрактура", защото за зрителите тя е прозорец към друг свят, които им носи положителни емоции. За година и половина думата пандемия е спомената там не повече от два-три пъти, и то само във връзка с някой отложен концерт. Хората си искат нормалността, стария си начин на живот и надеждата за по-добри дни. В тази връзка искам да спомена специалното новогодишно издание на "Фрактура" на 31 декември по "Diema". То беше изцяло с концертни изпълнения и рейтингът му беше чудесен, за което съм благодарен на зрителите. Последната песен в предаването беше "Alive" на PEARL JAM. Сложих я съвсем нарочно, защото в нея се пее - "I'm Still Alive"... Това беше моето послание - ние все още сме живи и по-добрите времена ще дойдат. През август тази година се случи нещо наистина важно - първото издание на "ARTE Feastival " във Велинград. Провеждането на това многопластово събитие беше предизвикателство, но и много важно по чисто психологически причини. Хората да се убедят, че въпреки усложнената COVID обстановка, новата локация и разностилов подбор на артисти, нещата могат да се случат по правилния начин. Трите дни се оказаха естествен катализатор на натрупаното напрежение у хората, ясно показващи, че си искат усмивките на лицата и положителните емоции.


Скоро ще станат точно 15 години, откакто във "Фрактура" беше обявена бомбастичната новина за четиридневно българско издание на фестивала "Monsters of Rock 2006". Защо, според теб, това събитие така и не се случи?

Всичко започна през август 2005 година, когато на стадиона в Каварна се проведе концерт на VICTORY, GAMMA RAY и ACCEPT. Там се запознах с Неди Джон Крос и Мартин Христов, които ми споделиха плановете си за мащабно събитие, което планират за следващата година. Те бяха довели в Каварна лично Holger Hubner, който и до днес е един от организаторите на фестивала "Wacken". Аз направих интервю с него за "Фрактура", в което той потвърди, че планира да си партнира с тях и да направят голям морски рок фестивал следващото лято в Каварна. Без обаче да споменава евентуално име за събитието. Няколко месеца след срещата ни в Каварна Неди и Мартин се свързаха с мен с предложението да го анонсират първо във "Фрактура". Така се случи и онова издание, в което те обявиха на живо в ефир при мен, че фестивалът ще е четиридневен и ще се проведе през август 2006 г. с банди като JUDAS PRIEST, SLIPKNOT, NIGHTWISH, CHILDREN OF BODOM и много други. В следващите месеци си направиха промоутърската фирма "Universum Entertainment" и периодично пускаха информация. Лично на мен ми показаха и самото място на провеждане - една огромна поляна за 50 хил. души между Каварна и мидената ферма "Дълбока". Наистина имаше проект, направи се официален сайт на фестивала, работеше се по него упорито, но изведнъж нещата започнаха да стават противоречиви. Започнаха да се променят имената на бандите, както и мястото на провеждане. Мина се през самата Каварна, близкото до нея село Оброчище, к.к. "Албена", та накрая и на стадион във Варна. Очевидно се работеше, но нещо не беше наред. Пуснаха се и билети в продажба, но през юли 2006 г., те разпространиха официална пресинформация, че поради рестрикции от страна на тогавашния кмет на Варна, фестивалът окончателно пада. Няколко години след това се видях с Неди на един от безплатните концерти на площада в Каварна. Той беше леко почерпен, без изобщо да е пиян, като аз реших да го попитам директно какво точно се случи с непроведения фестивал. Неди ме изненада, че иска точно в момента да ми разкаже всичко в интервю. Аз бях с екипа ми в Каварна и разговорът беше заснет. В рамките на 30 минути той ми разказа такива неща, че аз се хванах за главата накрая. Дали заради алкохола или очевидното му огорчение, Неди беше до болка открит и спомена конкретни имена, дати, разговори, ситуации и последствията от тях. Всичко звучеше логично подредено и ми стана ясно, че нещата са били ужасно комплицирани около този непроведен фестивал. Същата вечер си мислех, как по дяволите да излъча заснетото интервю, което беше по-подходящо за "Темата на Nova". На следващия ден още пътувах към София, когато ми се обади Неди и искрено ме помоли да изтрия това интервю. Той беше осъзнал на сутринта, че ако то се излъчи, ще има много неприятни последствия за него. Като се прибрах в София веднага изтрих интервюто, защото добре разбирах притесненията му. Къде точно е истината и как би изглеждал фестивал "Monsters of Rock " в България вероятно никога няма да разберем.

Краят на 2021 г. вече се вижда, с какви мисли очакваш следващата?
Ако пандемичната обстановка позволи, догодина ни очакват множество страхотни концерти и фестивали. Когато дойде време само подготвените ще стартират, затова и постоянно се пренасрочват паднали турнета. Бандите имат нужда да гледат с надежда към утрешния ден, защото ако спрат и само чакат нещо си там да се случи, може и да не го дочакат. Те имат нужда да работят и да държат ума си постоянно зает. Понякога се чудя на тези хора, които пишат в Нета "Никога повече няма да има фестивали и концерти". Ако за момент допуснем, че по някаква причина излязат прави, това ще ги накара ли да се почувстват по-добре? Аз имам един живот, едни млади години, искам споделени емоции и хубави спомени. Предпочитам да съм оптимист и да гледам само напред, не искам да си вменявам излишни негативни мисли. Под една или друга форма в един момент концертите ще се върнат, защото никоя нормална система няма да оцелее дълго, ако хората в нея не са щастливи.



   Предаването "Фрактура" се излъчва по телевизия "Diema" в неделя от 24:00 ч. с повторение в петък от 00:30 ч.

 



Коментари   (5)

Име или псевдоним:


Коментар (на кирилица):


Суфер Хаш 12.09.2021 17:17:44 отговори + 2 0
Катинчаров е легенда!!! Още си спомням като гледах интервюто с Бичето по ММ... Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Санд 8.09.2021 21:21:29 отговори + 15 0
Май не знам някой да каже лоша дума за този човек
Искрено съжалявам, че предаването се излъчва в такъв ден и час, поради което и не го гледам от години. Дано продължават все така успешно!

@WeRock, ако такива интервюта ги пускате и на аудио, ще е супер Стига разбира се да не е бил предоставен само писмен отговор на въпросите
Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

dc cooper 8.09.2021 21:12:56 отговори + 18 0
Васко и "Фрактура" са явления ! Огромен респект към него и да пребъде предаването ! Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Andi 8.09.2021 15:43:56 отговори + 22 0
ОГРОМЕН РЕСПЕКТ за Васко ! Адмирации за всичко , което прави през годините ! Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Гост 8.09.2021 14:24:22 отговори + 27 0
Васко е гигант. Само респект към него и предаването му! Ако някога реши да напише книга, ще е велико четиво, поне доколкото загатват случките, които понякога публикува във фейсбука си. Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.


▲ Горе

WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.

Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.

WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.

ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".