IRON SAVIOR - "Condition Red"

2002, Noise Records/Sanctuary

Явлението Iron Savior е пресечна точка на две интригуващи направления в културата на XX век – научната фантастика и немския хеви метъл. По-долу ще се спрем и на двете. В петте албума на групата се разказва историята на звездолета Iron Savior. Тя включва световна война между две суперсили, гибелта на Атлантида, самоосъзнал се изкуствен интелект, колонии в дълбокия Космос, фатална програмистка грешка, портал към други измерения, кофти извънземни, смели учени и епични космически битки. Главната сюжетна линия е добре сглобена, а всеки албум пресъздава отделна и завършена част от приключенията на звездолета в далечното бъдеще.
    Не можем да подминем с лека ръка фантастиката, защото тя е голямата любов на Piet Sielck, професионален тонрежисьор, близък приятел на Kai Hansen, създател и едноличен лидер на Iron Savior. Неговата група е от тесния кръг – към който причислявам още U.D.O., Gamma Ray, Pink Cream 69, и Primal Fear – на хората, които десетилетие след залеза на старата школа немски хеви метъли в средата на 80-те, предизвикаха същинско възраждане на стила в Германия.
    В този контекст "Condition Red" ме изпълва със задоволство, защото предлага добър китарен метъл със запомнящи се припеви и силни рифове, обединени в единна и издържана концепция. Чистото хеви е освежено с пауър и спийд елементи, тоест имаме едно доказано сполучливо съчетание на поджанрове. Постигнат е добър баланс на солата, груповото и хоровото пеене са с мярка и на място. Трудно се вадят заглавия от такъв албум, затова ще спомена само убийствената серия от първия сблъсък с извънземните в "Ironbound", повече от убедителното заглавно парче "Condition Red" и епичното "Warrior", изпълнено с рицарска метафорика.
    Накрая, спомнете/пуснете си "Balls to the Wall" (Accept), "War Games" (Grave Digger) и "Keeper of the Seven Keys" (Helloween), помислете и откровено отговорете на въпроса ми:
    С какво Iron Savior отстъпват на класиците?


111111111x

сВ. Сигмент