STICK MEN - мъжете с вълшебните пръчки - донесоха "сатори" на София

3 окт 2015, 09:54 ч. 1577 / 9 6
пред./следв.

   На 1 октомври 1975 г., по инициатива на световноизвестния цигулар лорд Йехуди Менухин, за първи път се отбелязва Световния ден на музиката. Точно 40 години по-късно в София около 200 души се събраха в зала 11 на НДК (кино "Люмиер") по повод първия от серията концерти, организирани от "Sofia Music Enterprises" по случай предстоящото откриване на клуб "Music Jam". Гостите на сцената се казваха STICK MEN, а относно това, което показаха в първата октомврийска вечер… е, музиката не е това, което е.

   Както светлината има видим спектър, а отвъд него са невидимите с просто око инфрачервени и ултравиолетови лъчи, така има и ултразвук, инфразвук, а може би и такива, за които физиката няма имена. Мъжете, които излязоха под оскъдните прожектори онази вечер, имаха имена - Marcus Reuter, Pat Mastelotto и (Онзи, Чието Име Не Бива Да Бъде Изричано) Tony Levin. Вибрациите, които изтръгнаха от инструментите си, бяха безименни.

   Тримата музиканти извайваха, дялаха, стържеха и драскаха звукови картини и достигаха право до най-дълбоките нива на съзнанието на слушателите, където разбунваха застинали емоции и пробуждаха неподозирани усещания. Чували ли сте за Робърт Монро и изследванията му върху човешкото съзнание? През 70-те години на миналия век той е твърдял, че звуци с определени честоти могат да помогнат на слушащия ги да се фокусира, да се отпусне или да навлезе в състояние на хипноза, като синхронизират работата на двете мозъчни полукълба. Подобни са и експериментите с т.нар. бинаурални тонове, за които твърдят, че могат да променят нивото на съзнанието. Дали е така или не, вероятно в резултат от слуховите си възприятия повечето посетители в залата на кино "Люмиер" усетиха поне някакво въздействие върху емоциите си. "Сатори", впрочем, е японската дума за "пробуждането", към което се стремят дзен будистите.
А кой бе отговорен за това въздействие? Той е колкото известен, толкова и неизвестно. Историята и творчеството на Tony Levin може да препълни отреденото за този материал място, а и който се интересува, знае. Затова няма да изпадам в подробности, а само ще спомена над 500 студийни записа като сесиен музикант, над 30 години в състава на прог рок законодателите KING CRIMSON, сътрудничество с извънземните LIQUID TENSION EXPERIMENT и предишно посещение в България през 2004 г. като част от лайв групата на неповторимия Peter Gabriel.

   За скромната на брой, но извънредно благосклонно настроена публика, беше ясно, че ще наблюдава музиканти от най-висша класа - както вече стана дума, извън видимия спектър. Още първите акорди от тъч китарата на Marcus Reuter, който излезе сам на сцената за интрото, зададоха тона на изпълнената с очаквани неочакваности вечер. И двете ръце на китариста прекараха по-голяма част от времето върху грифа на инструмента му и почти не мръднаха надолу. Първата вълна от бурни овации в залата обаче предизвика появата на актуалната ритъм секция на KING CRIMSON - Tony Levin, въоръжен с необикновения си Chapman Stick (нещо като 2-в-1 китара и бас, гриф без тяло с десет или дванадесет струни) и властелинът на акустичните и електронни перкусии Pat Mastelotto. Както Tony Levin обеща, заредиха се композиции от студийното творчество на триото, от дискографията на KING CRIMSON и лидера им Robert Fripp, а между тях се промъкна един кавър на малко известната песен "Mirage" на Mike Oldfield, когото Marcus Reuter посочи като основно вдъхновение.

   Задължителните импровизации също намериха мястото си в програмата. Макар и импровизацията да се корени в джаза, там всеки от музикантите солира, а спонтанното музициране на Tony Levin и компания винаги е екипна работа. Levin сподели, че той и колегите му обичат всеки техен концерт да бъде различен с нещо и затова винаги свирят музика, която никой от тях не знае. "The Sofia Improv" започна меланхолично и дори депресивно, но след минута инструменталистите я поведоха в по-борбена и решителна, макар и не толкова мелодична посока. Втората импровизация обаче бе принудителна - след като приключи "Cusp" и настана неочаквана пауза, Levin и Reuter се заеха да ни позабавляват със струните си, докато Mastelotto и дръм-техникът му търсеха проблема с фантомния трети канал (чиято липса едва ли някой в публиката щеше да забележи, но какво е прог концерт без звъна на глокеншпил?).

   Интересни моменти е трудно да бъдат избрани, защото цялото шоу беше трудно подлежащо на описване преживяване. Композициите на KING CRIMSON със сигурност бяха най-очаквани и предизвикваха най-силен отклик. "Sartori in Tangier" бе електрически хипнотизираща, а Tony Levin разказа, че когато попитал Robert Fripp как трябва да свири тази песен, той му отговорил, че "това е карта, пътеводител, но не е самият път" - затова в нея имало безкрайна широта.

   "Nude Ascending Staircase" пък бе представена от Pat Mastelotto, който сподели, че след като за първи път чул написаното от Tony Levin парче, се зачудил какво да прави с последната част, където ритъмът съвсем не му бил ясен. Levin отвърнал, че това е падането на голия по стълбището. Беше нещо такова - голо, кратко и болезнено.

   Не е хубаво да завършваме с такова настроение, но повечето парчета на STICK MEN завършваха внезапно. Една част от публиката излезе, без да осъзнава какво й се е случило. Други много добре знаеха на какво са присъствали и се гордееха, че са били свидетели на подобно свещенодействие само за избрани. А езиците на чучулигите са мариновани в желе.

   Ето и сетлист от състоялия се на 1 октомври 2015 г. в залата на кино "Люмиер" концерт на STICK MEN, организиран от "Sofia Music Enterprises":

01. Marcus Reutеr Opening Soundscape
02. Hide the Treеs
03. Smudge
04. VROOOM VROOOM (King Crimsоn)
- improvisation
05. Mirage (Mike Oldfield)
06. Concussion
07. Slоw Glide
08. Sartori in Tangier (King Crimson)
09. Cusp
- imprоvisation
10. Nude Ascending Staircase
11. Industry (King Crimson)
12. Crack in the Sky
13. Breathless (Robert Fripp)
14. Lark's Tongues in Aspic, Part two (King Crimson)


Текст: Florimel
Снимки: Герасим Трифонов

 

   В галериите ни ще намерите близо 40 снимки от концерта на STICK MEN в София.

 



Коментари   (6)

Име или псевдоним:


Коментар (на кирилица):


Бурат Ино 4.10.2015 21:27:31 отговори + 7 2
Тия чички направо ни заклаха! Просто най-искрено съжалявам тия, дето се мъчат с новия Мейден. Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Dreamer 3.10.2015 21:22:48 отговори + 7 0
Браво, Florimel :-)))) Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Ройбос 3.10.2015 19:06:36 отговори + 2 2
"Сатори", в контекста на статията, може да бъде "донесено" единствено и само от публиката. Не флагът или вятърът, а умът е онзи, който се движи. Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

вирус 3.10.2015 19:36:03 + 4 0
Значи - може публика да отиде в една зала и да си донесе сатори без изобщо някоя група да свири? Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

Florimel 3.10.2015 20:53:29 + 5 0
Вирус, може - те това е дзен Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

:-) 3.10.2015 18:55:27 отговори + 1 4
СМЕ доказаха, че не стават за този вид концерти. Липсват им първите 7 години Този коментар има твърде много негативни оценки. Натиснете тук, за да го видите.

▲ Горе

WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.

Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.

WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.

ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".