"Песните в "Koloss" са по-лесни за възприемане, но по-трудни за изпълнение


Интервю на Envy с Marten Hagstrom ot Meshuggah
През последните петнайсетина години всяка новина, свързана по един или друг начин с творческо активизиране от страна на Meshuggah, предизвиква сериозно раздвижване в световния метъл ъндърграунд. Не би и могло да бъде иначе - все пак, с течение на времето шведските екстремни "математици" се наложиха недвусмислено като една от най-авангардните тежки групи на планетата, под чието влияние лека-полека се нароиха стотици последователи и имитатори, някои от които дори успяха да постигнат по-завиден комерсиален успех от вдъхновителите си... но това е друга тема. Актуалната се нарича "Koloss" - седмият пълнокръвен студиен албум на Meshuggah, чиято официална поява се очаква на 23 март чрез дългогодишната издателска компания на квинтета, "Nuclear Blast".
   Задаващият се диск, който несъмнено ще изненада сериозно мнозина от старите почитатели на групата, но и със сигурност ще й спечели нови поклонници, бе предостатъчен повод да се възползваме с готовност от предложението на официалните вносители и разпространители на продукцията на Meshuggah в България, "Wizard", за телефонно интервю с традиционния говорител и главен текстописец на стокхолмската петорка - барабанистът Tomas Haake. Уви, в крайна сметка, по една или друга причина, късметът не ни огря, но за сметка на това успяхме да "промушим" през Мрежата ограничен брой въпроси към ритъм китариста Marten Hagstrom, който бе така любезен да отдели няколко минути от, разбираемо, адски напрегнатия си предпремиерен график и да отвори очите, ушите и умовете ни за някои факти около Meshuggah и новия им "колосален" албум, които ни бяха убягнали... Надяваме се да изкопчим повече на 3 юни в София, и то очи в очи, когато ще приветстваме Marten, Tomas, Jens Kidman (вокали), Fredrik Thordendal (соло китара) и Dick Lovgren (бас) на първото издание на "Loud Festival", а дотогава - приятно слушане на "Koloss"... и приятно четене.
  • Metal Katehizis: Привет от България, Marten, и поздравления за новия ви албум! Озаглавили сте го "Koloss" - дума, навяваща асоциации с нещо гигантско, тежко, монолитно... Това ли бе идеята ви или трябва да търсим и някакъв по-дълбок, скрит смисъл?

    Marten Hagstrom: Благодаря за поздравленията! Относно заглавието, ти самият вече го описа доста добре - основната ни цел бе да изберем име, олицетворяващо същината на албума така, както ние я възприемаме. Просто чувстваме, че в много отношения този път свършихме "колосална" работа.

  • Споменавайки описания и олицетворения, няма как да не те попитам и за текстовете в "Koloss". Знам, че болшинството са дело на Tomas, но предполагам, че и ти би могъл да ни кажеш нещо по въпроса...

    Така е, Tomas написа думите към седем от песните, аз - към две. Истината е, че никога не съм възприемал текстовете ни като концептуално ориентирани, но конкретно в новия ни албум все пак би могла да се долови, макар и бегло, една обща тема, а именно - догмите.

  • Ами музиката? Ако трябва да съм откровен, "Koloss" звучи доста по-лесно смилаем, ритмичен и едва ли не праволинеен в сравнение с предшественика му "obZen" (2008). Съгласен ли си с подобно твърдение и ако е така - какво ви накара да поемете в тази посока?

    Със сигурност е по-ритмичен и мелодичен, да, а оттам - и по-директен. Най-ярката отличителна черта на "Koloss" е, че всичките сложни и заплетени пасажи са по-фини и неуловими, по-завоалирани и скрити в самата структура на песните. Няма да е преувеличено, ако кажа, че винаги сме искали да направим нещо подобно, но досега не бяхме напълно узрели да го сторим от чисто композиторска гледна точка. С други думи, новият ни албум е по-лесен за възприемане от слушателя, но същевременно и по-труден за изпълнение. Харесва ми това привидно противоречие... Накратко - да, поехме в тази посока съвсем умишлено, макар и на подсъзнателно ниво.

  • Къде другаде виждаш основните различия между "Koloss" и "obZen"?

    Този път цялата продукция е много по-добра. Албумът звучи по-органично, по-живо... повече като създаден от истинска група, а не от машини. По-топъл и атмосферичен е, ако мога да се изразя така. В песните има дълбочина и именно това е нещото, което липсваше в музиката ни досега.

  • Доколкото знам, този път сте използвали не само любимите ви 8-струнни китари, но и "обикновени" 6-струнни. Защо?

    Да, в някои песни използвахме 6, в други - 7, в трети - 8-струнни китари, а причините са две. Първата и основна е тоналността - някои парчета просто си "искаха" 6-струнна китара, други сякаш бяха "родени" за 8-струнна... Втората причина е, че искахме да придадем на китарите по-органично звучене, което, от своя страна, повлия на цялостното усещане, лъхащо от албума.

  • А как създадохте песните този път - заедно, в репетиционната, като истинска група, или отново всеки разработваше идеите си сам с помощта на компютри и след това ги представяше на останалите?

    И по двата начина - и самостоятелно, и заедно, макар и не по време на репетиции.

  • В крайна сметка, кой от всичките ви албуми, били те дългосвирещи или EP-та, бе най-труден за създаване?

    Невъзможно ми е да отговоря на този въпрос. При всеки запис сме се сблъсквали с различни проблеми, като съвременно някои неща са ни се удавали по-лесно от друг път, така че няма как да поставя един албум над друг.

  • А има ли отделни песни на Meshuggah, които никога не свирите на концерт, просто защото са прекалено сложни или направо невъзможни за изпълнение на живо?

    Нищо, което сме записали, не е невъзможно за възпроизвеждане пред публика, но е факт, че някои парчета биха били безумно трудни за изпълнение на сцена... EP-то ни "I" (2004), например. Може би чисто и просто сме прекалено мързеливи, знам ли... От друга страна, случвало се е да свирим 14 минути от "Catch Thirtythree" (2005; макар на теория да е разделен на 13 заглавия, на практика албумът съдържа една-единствена 47-минутна песен - б.а.), а на всеки концерт в последно време забиваме и "Bleed" от "obZen", така че явно всичко е въпрос на усилени репетиции.

  • Говорейки за песни, коя според теб е най-отличителната и "грабваща" композиция в "Koloss"? Лично аз бих посочил "Do Not Look Down", но в случая е по-важно твоето мнение.

    Добър избор, признавам - "Do Not Look Down" действително е крайно различна от останалите в албума. Ако трябва да съм честен, обаче, не бих искал да изтъквам конкретно заглавие, тъй като това, заради което най-много харесвам новия ни е албум, е фактът, че всяко парче, взето само за себе си, е по-силно от всичко, което сме създавали досега.

  • Нямам търпение да се убедим в думите ти и на живо на 3 юни в София! Участието ви на задаващия се "Loud Festival" ще е и първото посещение на Meshuggah в България и очакванията ни към вас са огромни... просто защото не знаем какво точно да очакваме.

    Все още не сме решили дали да спретнем нещо специално по случая или да изпълним обичайния си фестивален сет, но наистина е страхотно, че най-сетне ще имаме възможност да свирим при вас. А относно очакванията... Очаквайте петима ненормални шведи да ви пометат с неземна агресивност, хе-хе!

  • Не се и съмнявам... А дотогава? И след това? Надявам се да не се налага да чакаме наследника на "Koloss" цели четири години…

    О, нямам представа. Засега знам само, че ни предстоят концерти в Австралия, след това във Великобритания, а през май, точно преди европейските фестивали, сме на турне в Щатите. Възнамеряваме да направим и самостоятелно турне в Европа през есента, а по-нататък... Времето ще покаже.