THE BLACK DAHLIA MURDER - "Everblack"

2013, Metal Blade Records/Wizard

The Black Dahlia Murder е едно от най-значимите имена в мелодичния дет метъл. Не само през последните десет години, а в цялата история на жанра. Това изказване сигурно ще повдигне няколкостотин вежди, но групата вече е достатъчно голяма, за да си заслужи признанието. Те се родиха като клонинг на късните At The Gates в "Unhallowed" (2003). Проходиха в "Miasma" (2005) и Nocturnal (2007), като музикалната индустрия тогава ги сложи на една и съща сцена с метълкор хлапетата. TBDM не страняха от тях, но отказаха да ги следват и вместо това продължиха по пътя на дет метъла, ставайки все по-мелодични и мелодично брутални. Последвалите "Deflorate" (2009) и "Ritual" (2011) бяха творби на високо ниво от група, която изгради името си с дълги турнета и силни албуми на всеки две години, и го запази въпреки многобройните смени в състава.

   Къде са те сега? Миналата година басистът Ryan Williams и барабанистът Shannon Lucas си тръгнаха, а на тяхно място дойдоха Max Lavelle (бас, екс-Despised Icon) и Alan Cassidy (барабани, Cryptic Abuse). Оставките на талантливи музиканти никога не са възпрепятствали постоянното развитие на групата. На всеки две години TBDM показват все по-добра форма, без да се надскачат. Те наистина са група, на която може да се разчита, и новият албум "Everblack" е поредното доказателство за това.

   Самите TBDM са били наясно, че "Ritual" е труден за надминаване - най-силната им творба досега, с изобретателни и динамични песни и безупречна продукция. Ако и сега бяха издали албум със същото качество, никой нямаше да ги пипне с пръст. Но "Everblack" едновременно запазва и надминава това качество, като инжектира още повече атмосфера и по-изпипани аранжименти в познатото звучене. Освен че запазват и доразвиват високия стандарт, новите песни са и най-откачените, които бандата е композирала досега. Заглавия като "Goat of Departure", "Raped in Hatred in Hatred by Vines of Thorn" и "Phantom Limb Masturbation" пробуждат плашещи подозрения за това какво се е въртяло из главата на хиперактивния фронтмен Trevor Strnad, докато ги е писал. Истински дет метъл! В "Everblack" Strnad отново командва двата демона в себе си - онзи, който крещи пронизително и онзи, който ръмжи като мечка в капан - с експертна лекота. Китаристите Ryan Knight и Brian Eschbach просто правят това, което могат най-добре - ловки и прецизни рифове, комбиниращи бруталност и мелодия. Новите попълнения Lavelle и Cassidy си тежат на мястото, като Cassidy уверено запълва грамадните обувки на Shannon Lucas. Дотук нищо ново, но развитието се чувства навсякъде.

   "In Hell Is Where She Waits Me" дава страхотно начало на албума с бавна инструментална градация на фона на дъжд, преди Trevor Strnad да отприщи бурята с първия си крясък. "Goat of Departure" и "Into the Everblack" показват, че групата владее до съвършенство преходите между различни екстремни ритми и китарни мотиви, като в последната напрежението ескалира до грандиозен момент в средата, изваден сякаш от хорър филм. "Raped in Hatred..." отнася сочните мелодии от "Stigmata" (1998) на Arch Enemy в градушка от бласт-бийтове, след което Eschbach и Knight подаряват на любителите на шведската школа великолепни сола. "Phantom Limb Masturbation" е вторият опит на групата за резачка в бавно темпо с насечени рифове, който успява там, където "Malenchantments of the Necrosphere" от "Ritual" някакси пропадна. "Control" и "Blood Mine" се връщат с носталгия към звученето на "Nocturnal" и "Deflorate" и отново напомнят, че TBDM постигат много дори в най-традиционно аранжирани триминутни парчета. "Every Rope is a Noose" и "Their Beloved Absentee" са две от най-екстремните и амбициозни композиции на групата - епични песни, които показват колко далеч е стигнал дет метъла през 2013 година. Финалът "Map of Scars" не е ударният завършек на всеки шедьовър, но умело редува бавни с бързи секции и оставя цялата екстремно-мелодична приказка с отворен край.

   С такъв албум, и имайки предвид историята на групата, не ми остава друго, освен да ви пожелая "приятно слушане" и "ще се видим отново след две години".


11111111xo

Nespithe